(Drive)
színes, feliratos, amerikai akciófilm, 100 perc, 2011
rendező: Nicolas Winding Refn
forgatókönyvíró: Hossein Amini
zeneszerző: Cliff Martinez
operatőr: Newton Thomas Sigel
producer: Michel Litvak, John Palermo, Marc Platt, Gigi Pritzker, Adam Siegel
vágó: Matthew Newman
szereplő(k):
Ryan Gosling (Driver)
Bryan Cranston (Shannon)
Albert Brooks (Bernie Rose)
Ron Perlman (Nino)
Carey Mulligan (Irene)
Christina Hendricks (Blanche)
Oscar Isaac (Standard Gabriel)
Cesar Garcia (Jose)
Ez egy rendkívül érdekes film. Nem azért, mert nem tudom máshogy jellemezni, hanem mert valóban annak találtam. Az utóbbi évek egyik leginkább megosztó alkotásról beszélhetünk. Két véglet uralkodik a megítélésekor:
1. zseniális;
2. minősíthetetlen borzalom.
Bevallom ez felkeltette az érdeklődésemet. Mi ez a zavar? Ennyire nem lehet valami szélsőséges! Vagy mégis?
Annalee elhagyta a légkört is, olyannyira beleszeretett, Professzore barátom ritka sz...emétként titulálta. Két olyan emberről beszélek, akiknek az ízlése, véleménye megbízható. Hát akkor most mégis, mi a csuda van ezzel a filmmel?
Drive főállásban autószerelő, mellékéllásban forgatásokon kaszkadőr, de mivel ezt nem fizetik elég jól és/vagy kevesli az izgalmakat, menekülő sofőrként is működik, kicsit rázósabb akciók során. Ezt leszámítva teljesen normális, szürke hétköznapokat él, egészen addig, míg fel nem figyel a szomszédjában lakó nőre, és egy vásárlás után, amikor is Irenének lerobban a kocsija, haza nem fuvarozza őt és a kisfiát. Alighanem életében először érezheti, hogy tartozik valahova.
Shannon, az ügynöke egyben a főnöke is, és jó esélyt lát arra, hogy a srác igazi klasszissá váljon a versenypályákon. Ezért befektetőket keres a vállalkozásához, nem mellesleg felhajtja Drive-nak a balról érkező melókat is.
Az idillikus képbe Irene férje rondít bele, akinek van képe kiszabadulni a börtönből és visszaköltözni a családjához. Az igaz probléma viszont, hogy beleakarják rángatni egy olyan rablásba, amit nem szeretne megcsinálni. Az adósság azonban adósság, mindig meg kell fizetni. Drive önként segít neki, mert nem szeretné, hogy a kedves szomszédasszonynak, vagy a fiának baja essék. Természetesen itt véget érhetne a film, ha minden rendben alakul. Aligha sokkol valakit, hogy a dolgok egy kicsit félrecsúsznak.
Már a film zenéjén is lehetne csámcsogni. Véletlen sem akciófilmhez valók. Leginkább a nyolcvanas évek tini romantikáit idézik. Teljesen rendben vannak, csak ugye nem ezt várnánk, mert a történet alapján ez egy igazi pergős, forgós, akciójelenetekkel tarkított film. Vagy mégsem. Leszámítva a második felét, alig-alig akad benne valami, és akkor is nagyon furcsa, robbanó intenzitású, de leginkább pszichopata gyanús megmozdulásokat láthatunk.
A középpontban Drive áll, az ő szemén, élethez való viszonyán keresztül látjuk a dolgokat, ezért olyan furcsa minden. A pali minimum antiszociális, a durvább fajtából, de megkockáztathatunk egyéb mentális zavarokat is. Érzelmek az arcon? Az mi az? Csak és kizárólag Irene és a fia társaságában mosolyog, csak és kizárólag akkor olyan fajta férfi, akiért minden nő oda lenne. Higgadt, csendes, megértő, kedves és a többi. Hangyányit Dexter feeling.
A szereposztás jó. Mindenki hozza a várt figurát. Ron Perlman szerepei közül ez egy a tucatból. Semmi különleges, és mint olyan tökéletes is. Albert Brooks felett is eljárt lassan az idő. A befektetését annyira féltő, aztán épp olyan egyszerűen lemondó gengszter szerepében nem hozott újat. Passzol hozzá.
Ryan Goslingot szerintem csak a Kísérleti gyilkosságban láttam. Már akkor kiderült, mennyire illik hozzá ez a szerep, de az én szememben most lett színész. Nem férfi. Semmi férfiasat nem találok benne. Nézzük csak meg, hogyan fog kezet. Semmi olyasmi nincs benne, ami azt sugallaná, ez a fickó veszélyes. Épp ettől annyira jó erre a szerepre.
Az ő valóságát láthatjuk mindenben. Azért nem peregnek az események, mert Drive nem egy hirtelen alkat, amikor viszont leeresztik a rolót, eléggé bedurvul, de csak a jelenet végéig. Aztán megint Mr. Nice Guy. Többszörösen összetett személyiség, vérbeli pszichopata, az érzelmeket szinte teljesen nélkülöző figura.
Megütni egy nőt épp annyira nem vág a profiljába, mint teszem azt, embert ölni, de teszi amit kell, mégpedig minden lelkiismeret furdalás nélkül. Mert mi is a lelkiismeret? Azt ő nem tudhatja. Még sosem akadt dolga vele.
Hasonlóan az Amerikai pszichohoz, itt is adott minden egy jó kis kulttá váláshoz. Kíváncsi vagyok hányan értették meg a film végét. Ja, és még valami! Ez nem akciófilm művész beütésekkel. Ez egy hamisíthatatlan művészfilm akció, thriller elemekkel. Nem mindegy! Szóval, aki Stathamos Szállítóra asszociál, az némi csalódottsággal fogja elhagyni a mozit.
Sokan leakadtak ott, hogy vajon mi történt a két fickóval a film elején. Senkit nem érdekel! Tudjátok miért? Mert Drive életében nincs szerepük és mint olyanok, teljességgel lényegtelenek. Ott lehet őket hagyni, ki lehet szállni a kocsiból.
Csak ő van és a szabályai. Pont. Ez mindig is így volt és mindig is így lesz.
9/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése