Bevallom, hogy az Akváriumot megelőzően még semmit sem olvastam Tóth Krisztinától,
akiről csupán annyit tudtam, hogy egyebek mellett gyermekverseket is
ír. Bevallom, mert ezentúl ez bizony másként lesz. A könyvet a tartalma
alapján választottam, amire a barátnőm azt mondta: „Hát nem fogsz
megszakadni a nevetéstől.” Ezt magamtól is sejtettem, de azt már nem,
hogy a folyamatosan egymásba fűzött, sokszor érzelemmentesen tálalt
mondatok iróniája időről időre megmosolyogtat. Tette mindezt azért, mert
egy olyan időszak és a benne élők korképe, amit bár nem ismertem
személyesen, sokat hallottam róla. Én a kommunizmus végén nevelkedtem,
amikor már nem volt minden annyira szélsőséges, bár közel sem volt olyan
szabad, mint most. Mindenesetre csendesen el lehetett járni templomba
is, és többé nem fordulhatott az elő, hogy az ember esküvői tanúja – a
párttitkár – bajuszt ragasztott magának, csakhogy ne ismerjék fel. A
hatvanas években az egyik nagynénémék esküvőjén megtörtént ez a bizarr
jelenet, amiből később már a rádiókabarékban hallhattunk, a családi
legendárium azonban őrizni fogja még egy jó darabig.
Az ötvenes évek Magyarországa még nem heverte ki a második
világháborút, a sebek túl mélyek, de az élet bizony megy tovább.
Klárimama nem találja a helyét, de ez mindig is így volt, mert a néni
kicsit furcsa, így amikor nem képes gondoskodni a lányáról, intézetbe
kerül. Onnan veszi magához Edit néni, aki férjével és a koncentrációs
tábort megjárt, enyhén szellemi fogyatékos testvérével él egy pici
szoba-konyhában. A körfolyosós régi házat folyton átjárja a készülő
ételek és a macskavizelet szaga, külön tér nem jut senkinek, a WC is a
folyosó végén van, de a nagy szegénység ellenére a kuporgatás miatt jut
ételre és még egy alvóbabára is. Vera és nevelőszülei élete nem rózsás, a
változó világban azonban legalább ott vannak ők egymásnak.
A századfordulós álszemérem, mely megakadályozza, hogy beszéljenek
bizonyos dolgokról, hiszen azt nem illik, fura elegyet ad az egymást
feljelentgető, gyanakvó hangulattal közösen. Szomszéd figyel szomszédot,
és elítél mindenkit, akinek kicsit is jobban megy. Ebben a világban
fonódik össze néhány ember élete, rejtélyes és megmagyarázhatatlan
módon. Egy mocskos maszek vej és a pártkönyv, ez jut Klárimamának. Soha
senki nem mondja ki, mégis mindenki gondol róla valamit. Hogy gondnokság
alá való, hogy roma, hogy alkalmatlan mindenre és egy notórius
hazudozó. A lánya, Vera, egész életére bélyeget nyom szülőanyja
személye, és az a fajta gyökértelenség, ami a hányatott sorsú emberek,
valamint az eltaszítottak sajátossága. Hiába veszi magához egy jóravaló
zsidó család, a lelke örök időre őrzi a múltját, amit soha, de soha nem
képes lezárni.
A gyermektelen család tagjai elveszették mindenüket, talán nem is
volt semmijük, nem foglalkoznak a múlttal, mert túl kell élni, meg kell
élni. Rögtön itt van Edit néni, aki nem tud szabadulni a bűntudattól, és
látástól vakulásig dolgozik, hogy étel jusson az asztalra, de így is
megesik a szíve egy kis árván. Minden héten becsülettel lecsutakolja
testvérét, cipekedik, gürcöl, és egész életét úgy éli le, hogy a régi
értékek sosem vesztek ki belőle, de van egy szalonnát kedvelő férje, aki
a háború óta nem imádkozik, nem hisz és nem is beszél róla. Edu, a húga
is csak fizikailag van jelen, önálló gondolatokat ritkán fogalmaz meg,
és a karja örök időkre őrzi tetoválását, amiről mindenki egyből látja,
hogy honnan jött, mit élt túl. Bezárkózik a belső világába, és a valóság
csak ködös, szinte gyermeki érzelmekkel lopakodik be a fejébe. Ők így
mind együtt külön életet, külön sorsot képviselnek, de mégis egybeköti
őket valami, a véletlenek fura összjátéka, az összetartozás.
Különlegesnek találtam a könyvet, mégpedig azért, mert valóban nem
tiszte a felhőtlen szórakoztatás, mégis képtelenség letenni. Egy
folyamatos történet, melynek középpontjában Vera élete áll, de mivel az
övé kapcsolódik másokéhoz, hát bemutatja azokat is. Mintha ugyanazon fa
ágai lennének – néha nő egy oldalhajtás, de végső soron az is ugyanarról
a tőről fakad. A mesélés hangszíne érzelemmentes, leginkább olyan, mint
egy dokumentumfilm narrátoráé. Nem szándéka, hogy sokkoljon vagy
megbotránkozzon, csak elénk tár néhány életet, egy szeletet a múltból,
és rábízza mindenkire, miről és mit gondol. Ez így is van rendjén, és ez
az a momentum, ami miatt pergő képekké állt össze a történet, és én
nagyon értékeltem. Rendkívül könnyen olvasható, és teljesen az ember
bőre alá mászik. Megtörtént, hogy elfelejtettem leszállni a metróról,
ilyen utoljára tavaly szeptemberben esett meg velem, azaz nem túl
gyakori az eset.
A borító pedig… Nos, azt kell mondjam, gyönyörű. Talán néhányan
lehangolónak neveznék, de számomra egy letűnt, békésebb időszakot
jelképez a málló vakolatú, régi bérházzal és benne a porolórúddal. A
színe olyan, ahogy az algás akváriumon keresztül láthatnánk az udvart,
ami egyszerre utal a címre, tartalomra és a könyv egész lényegére. Mert
szereplőink élete ugyanazon a kis területen zajlik, nem tudnak, nem
képesek normálisan kommunikálni egymással, és soha nem tehetik meg, mert
talán nem is képesek kilépni belőle. Hőseink ugyanis röghöz – vagy
vízhez, ha úgy jobban tetszik – kötöttek, a saját múltjuk, életük,
sorsuk álmaik, vágyaik és kudarcaik által. Ebből következően a vége is
sajátos. Csupán egy nap az amúgy is számosból, nincs igazi katarzis,
hacsak nem Vera felismerése, amit mi már tudtunk, de ő csak akkor ébred
rá, és mint egy vád, ki is mondja. Ahogyan talán neki is mondták, egy
más életben, egy más akváriumban.
Minden pillanatát imádtam. Ne olvassa el, aki nem akar szembenézni az
élet sötétebb felével, a beismerések, megalkuvások és állandó küzdelmek
hadával. De mindenkinek kötelező, ha csak egyszer is kikívánkozott az
életéből, és elgondolta azt, milyen lehet most máshol, más lakásokban,
más családokban. Elárulom, ugyanolyan, csak az a közeg különbözik, ahol a
halak úszkálnak, de az üveg, na az azonos.
10/10
*Ez a bejegyzés teljes egészében megjelent az ekultura.hu-n, csak pontozás nélkül. ;)
Én már kívánkoztam ki az életemből, és elgondoltam, milyen lehet máshol, de nem hiszem, hogy ez a könyv nekem szólna.
VálaszTörlésNem tudhatod, amíg nem próbáltad. ;) Valóban nehéz, de a nyelvezete a szerkesztése, a folytonossága és az iróniája így egyben fantasztikus. :)
Törlés