A mai egy szokatlan nap a Blogturné életében. Ritkán kerülnek terítékre olyan könyvek, melyek az emberi kapcsolatok támogatását célozzák meg, de különös tekintettel a BTK követőinek átlagéletkorára és az iskolakezdésre, igencsak aktuális a téma. Bárkinek, aki már átélt iskolai zaklatást, mindenkinek, aki most indítja a gyerekeit iskolába, avagy már iskoláskorú gyereke van, hasznos lehet. Hiszen sem az áldozatok, sem a szüleik, de még csak a zaklatóik sincsenek egyedül.
Micsoda veszélyes kombináció: a társait terrorizáló gyerek, a kiszemelt áldozat, aki nem mer segítséget kérni, a tétlen szemlélők, valamint a felnőttek, akik a gyermekkor velejárójának tekintik az erőszakot! Ma már sajnos az újsághírek is arra figyelmeztetnek, hogy az iskolai terror akár tragédiához is vezethet. Barbara Coloroso könyve a mai korhoz igazított, átdolgozott változatban, az internetes zaklatásról szóló fejezettel kiegészülve kerül a magyar olvasók kezébe. A gyermeknevelés világszerte elismert szaktekintélye remekül használható eszközt ad a szülők, pedagógusok – és mindenekelőtt a gyerekek – kezébe. Ha tanácsait megfogadjuk, megszakíthatjuk az erőszak körforgását.
Kiadó: Harmat
Terjedelem: 276 oldal
Fordító: Füstös Erika
Terjedelem: 276 oldal
Fordító: Füstös Erika
Füstös Erika
Füstös Erika
Füstös Erika
Az (iskolai) zaklatás egy olyan téma, ami időről időre előkerül a blogomon
– nincs rá különösebb okom, legfeljebb az, hogy egyáltalán nem értem.
Az emberi tényezőt, reakciókat persze tökéletesen el tudom helyezni,
csak azt nem, miként juthat el valaki addig, hogy egy másik embert, egy
érző és értő lényt megalázzon. Nem értettem az általános iskolában, és
nem értem most, felnőttként sem. A zaklatók ugyanis nem növik ki ezt a
„szenvedélyüket”. Megváltozhatnak, persze, de a legtöbben, akik
megszokták, hogy mindenféle ellenállás nélkül gyalogolnak át másokon,
felnőttként sem tesznek mást, csak már máshogy hívjuk. Hatalommal való
visszaélésnek például.
„A gyávaság azt kérdezi: biztonságos?
A haszonelvűség azt kérdezi: megéri?
A hiúság azt kérdezi: népszerű?
A lelkiismeret azonban arra a kérdésre keresi a választ:
helyes-e? És előbb-utóbb az embernek fel kell vállalnia a helyzetet
akkor is, ha az nem biztonságos, nem éri meg, és népszerűtlen – mégis
ezt kell tennie, mert ez a helyes.’”
(Martin Luther King Jr.)
Ez az idézet, amit különben a könyvből vettem, tökéletesen
összefoglalja a lényeget. Minden ember mozgatórugója, szűrője és mérője a
lelkiismerete, de a közhiedelemmel ellentétben nem születik
mindegyikünk gigantikus adaggal. Gyermekkorunkban kezdjük el építeni,
hála a szüleinknek, tanárainknak, egyszóval a környezetünknek:
megtanuljuk hogyan legyünk empatikusak másokkal szemben, miként
hallgathatunk a belső hangunkra. Már ha szerencsénk van.
A szülők általában nagyon változatos tanácsokkal küldik a gyerekeiket
iskolába, de ezek szinte soha nem oldják meg a problémát, csak eltolják
a nézőpontot. Amikor a családom egyik tagja minden nap sírva jött haza
az iskolából, az édesanyja pedig hiába beszélt a tanárokkal, végső
elkeseredettségében azt mondta a fiának, ha holnap is sírva jön haza,
még ő is elveri. A kicsi, túlsúlyos, szemüveges fiúcska nem jött haza
többet sírva, de a következő szülőin minden szülő az anyukának esett,
aki felállt, és elmondta, hogy amikor egy éven keresztül mindegy egyes
nap sírva jött haza a fia, egyikük sem tett semmit, de most, hogy
megvédi magát, mindenki őt szidja. Nem kéne itt elgondolkodni valamin?
Minden szülő elhallgatott és többet nem merült fel ez a téma, de azért
egyértelmű, hogy ez a probléma nem oldódott meg, csak a szerepek
cserélődtek fel. Édesanyám engem azzal a tanáccsal küldött iskolába, úgy
verekedjek, hogy a tanár ne lássa.
Így felnőtt fejjel az volt a legmegdöbbentőbb számomra, ahogyan Barbaba Coloroso
szépen lassan lefejti a zaklatásról azt a hiedelmet, ami bennünk él.
Mindannyiunkban. Rengetegszer hallottam, sőt, én magam is mondtam: „Nem
kell beleavatkozni. A gyerekek lerendezik egymás között. Majd
megerősödik tőle.” És tettem ezt azért, mert ebbe nőttem bele, és ezért
voltam olyan erős és határozott, hogy a legyőzésemre irányuló
kísérleteket meghiúsítsam, így aztán nem is igen piszkáltak – de már
látom azt a pontot, ahol könnyen válhattam volna áldozattá, vagy még
inkább zaklatóvá. Ehelyett én voltam a kör harmadik tagja, a szemlélő.
A könyv egyesével tárja fel az okokat és okozatokat. Kezdve a három
fő családmodellel – téglafal, medúza, gerinces –, a három résztvevővel –
zaklató, áldozat, szemtanú –, illetve a szülők, pedagógusok
felelősségével. Arra ösztönöz, hogy ne kisebbítsük a vétkeket, de ne is
ítéljük el a zaklatókat, mert annak, hogy valaki ilyenné válik, bizony
oka van. Szorgalmazza a helyreállító igazságszolgáltatást, miközben rámutat, soha nem a zaklató gyerekkel van a baj, hanem a tetteivel.
Szakítsuk meg az erőszak körforgását, és megtorlás nélkül oldjuk meg a
konfliktusainkat. Meglehetősen döbbenten olvastam, hogy gyakran az
iskolák az áldozatot kényszerítik jóvátételre, ők azok, akiknek el kell
hagyni az iskolát, akiket felelősségre vonnak. Mivel nem beszélnek,
elfogadják mindazt, amit rájuk mérnek, és a szülők vagy csak jóval
később szereznek tudomást mindenről, vagy egyszerűen fogalmuk sincs
arról, hova forduljanak - miután az iskola elmarasztalja a gyerekeket,
nem mennek tovább, nem kérnek sem kivizsgálást, sem
igazságszolgáltatást.
A zaklatók szülei pedig hajlamosak mentegetni a gyerekeinket, és ők
nyilván tőlük veszik, amikor azt mondják: csak vicceltem egy kicsit,
semmi humorérzéked nincs. És a pedagógusok gyakran egyetértenek velük.
Azoknak, akiknek védelmet kéne nyújtaniuk, sokszor nincs semmi eszköz a
kezükben, és ráadásul igen gyakran fogalmuk sincs arról, mit tehetnének.
A magyar iskolák például egyáltalán nincsenek felkészülve az ilyen
helyzetekre, nincs rá szabályzatuk, és a legkönnyebb megoldást
választják: megbüntetik azt, aki ott van. Ez a könyv 2001 előtt íródott,
és akkor az iskolai lövöldözők kétharmada bizonyítottan olyan gyerekek
közül került ki, akiket tartósan zaklattak az osztálytársaik. A múlt
héten azt olvastam egy amerikai honlapon, hogy csaknem a 90%-uk áldozat
volt, de nem segített rajtuk senki.
A könyv szolgál néhány tanáccsal is, olyan megoldási lehetőségekkel,
amiket talán nem minden esetben könnyű megfogadni, sajnos nem is mindig
működnek, de mégis sokkal többet jelentenek, mint a „hátradőlök, és nem
teszek semmit” hozzáállás. Emellett persze nagy felelősség nyugszik a
szülők vállán is: a „medúzaszülőkén”, akik hajlamosak elszeretgetni
gyereküket, de egyáltalán nem következetesek velük, így időnként
szélsőségekbe csapnak át; a „téglafalszülőkén”, akik parancsokat
osztogatnak; és a „gerincesszülőkén” is, akik nem büntetnek, de
következetesen fegyelmeznek, és felépített értékítélettel engedik útjára
a gyereküket. Ők mind-mind részesei ennek a folyamatnak, ám míg az első
két csoport egyformán szolgál zaklatókkal és áldozatokkal, a harmadik
csoportra egyik sem feltétlen jellemző. Ők is válhatnak áldozatokká, de
az elveik, a határozottságuk és önbizalmuk képes megóvni őket.
Újra és újra felmerül az a kérdés, hogy ha csak nézed, akkor is
vétkes vagy-e. A könyv azonban tisztáz olyan alapvető fogalmakat, mint
hogy mi a különbség a szemlélő és a tanú között; hogy mi az eltérés az
ugratás és a csúfolódás között; vagy hogyan ne tévesszük össze a szólást
az árulkodással. Az ember azt hinné, tudja a különbséget, pedig
miközben olvastam, rájöttem, mégsem tiszta minden - még számomra sem.
Különösen érdekesnek találtam azt a részt, ahol a családon belül
leosztott szerepekről volt szó. Több gyerek esetén ugyanis gyakran
létezik egy zaklató és egy áldozat is a családban, és a szülők
elfogadják ezeket a szerepeket, maguk is így viselkednek, tehát a
gyerekek számára is ez a normális. És miközben az egyiket megbüntetik, a
másikat babusgatják. Ezekkel csak az az egy baj van, hogy az agresszív
fél jó okkal – vélttel vagy valóssal, az most mindegy is – válik
erőszakossá, és neki is arra lenne szüksége, hogy szeressék, csakhogy
nem teszik, miközben a másik gyereket jó medúzaszülőként teljesen
elbabusgatják, aminek köszönhetően lassan megtanul visszaélni a
helyzetével. Nem arról szól ez, hogy nem szenved, miközben a bátyja vagy
a nővére veri, csak arról, hogy ami alanyi jogon jár az egyiknek, attól
magától értetődő természetességgel fosztjuk meg a másikat – a szülők
pedig sokszor fel sem fogják, mit tesznek ezzel.
Volt néhány egyszerű kis mondat, ami az adott pillanatban szíven szúrt:
„A zaklatás mindig tanult magatartásforma.”
Így amikor a szülő mentegeti a gyerekét, inkább gondolkodjon el azon,
honnan jött a példa. Ha nem otthonról, akkor ki kell deríteni, hogy
honnan.
„Ha a zaklató gyerek megvetést érez egyik-másik társa iránt, az
pszichológiai értelemben háromszoros „előnnyel” jár számára, és
felszabadítja arra, hogy mindenféle együttérzés, empátia vagy
szégyenérzet nélkül bántalmazza.”
„A zaklatás tehát nem más, mint gyakorlatba átültetett arrogancia.”
Ha úgy érzem, megtehetem, meg is fogom tenni. Ez egy pofon egyszerű
emberi dolog, és ha nincs lelkiismeretem, empatikus képességem, akkor
nem állíthat meg senki.
Az egyetlen pont, amit kicsit kevésnek érzek, az az interneten
keresztül történő zaklatásról szóló utolsó fejezet. Amikor a könyv
született, még nem volt olyan nagy gond, mint mostanában, így ezt utólag
fűzték hozzá, de még így is kissé hiányosnak tűnik. Ez az a rész, ami
egyre aktuálisabb, s még szabályozásra szorul, de legalább olvastam
néhány jó ötletet ezzel kapcsolatban is, amikkel már el lehet indulni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése