Rendkívül kellemes zenei élményben volt részem a minap, ezt
szándékozom megosztani veletek, de ne szaladjunk ennyire előre.
Bizonyára ismeritek azt az érzést, amikor egy ismerős a kezetekbe nyomja
a könyvét, vagy ebben az esetben a lemezét, véleményezés céljából, és
ti boldogan elfogadjátok. Ha nem ismeritek, az csak azért lehet, mert
nem vagytok bloggerek, nem írtok kulturális honlapoknak vagy nincs elég
kreatív barátotok, de velem aránylag gyakran megesik.
Természetesen az ismerősöd nem magától találta ki, te ajánlottad fel,
mert senki sem olyan szegény, hogy ígérni ne tudna. Csakhogy abban a
pillanatban, amikor a kezedben van másvalakinek a becses szellemi
terméke, erősen elgondolkodsz azon, hogyan kellene mégis visszaadni.
Mert mi van, ha nem tetszik, ha oly rossz, hogy még véleményezni sem
lehet? Na, azt miként mondod meg? Erre persze nem gondoltál akkor,
amikor felajánlottad a segítségedet, így azon kapod magad, hogy csak
húzod az időt. Mondjuk erre több okod is van, például a fáradtságtól és
kimerültségtől semmire nem vagy képes fél percnél tovább koncentrálni,
így viszont nem vagy elég nyitott az újdonságokhoz, és aztán ott van az
is, hogy legalább addig sem kell szembesülnöd felelőtlen vállalásod
következményeivel.
Csakhogy eljön a pillanat, amikor ismét alkalmassá válsz az összetett
mondatokban való gondolkodásra, már nem csak a munkádról vagy képes
beszélni, s akkor ráeszmélsz, nincs tovább. Most vagy soha!
Tehát berakod a lejátszódba a kérdéses hanganyagot, és miközben
lófrálsz a lakásban, csak úgy szól a semmibe. Először a dallam jut el a
tudatodig, aztán átfúrja magát egy-két mondattöredék is, és mire
felfogod, mit is teszel, már rég összetámasztott ujjakkal és lehunyt
szemmel ülsz a lejátszód előtt – ekként próbálsz minél többet befogadni
az élményből, mint valami B kategóriás film zenetörténésze. És ha mindez
nem lenne elég, ismétlésre állítod a kislemezt, és addig nyúzod, amíg
az agyad semmi mást nem ért meg, és a füled semmi mást nem hall. Ezen a
ponton hálás vagy azért, hogy nem voltál gyorsabb, mert tudod, hogy
képtelen lettél volna figyelni a szövegre, és örülsz, amiért
felajánlottad a segítségedet, de legfőképpen azért, mert szavadon
fogtak. Majd eljön a pillanat, amikor összeszorul a torkod, és akkor
megérted, ez a zene a részed lett.
Velem mindez megtörtént, miközben Kárpáti István A végtelen felé
című kislemezét hallgattam. Eddig is tudtam róla, hogy tehetséges, már
egy ideje figyelemmel kísérem a szárnypróbálgatásit, hála a különböző
közösségi oldalaknak, de nem ért ilyen koncentráltan a hatása. Tudom,
hogy tizenévesen jött rá, a zene több neki, mint puszta szórakozás,
hamarosan zenét kezdet írni, és viszonylag későn, 25 évesen ismerte fel,
a gitár számára a kifejezés megfelelő eszköze. Több rock bandának volt a
tagja, de egy ideje, az egyik alapító tagként, az Illegal Chords nevű bandát erősíti, és azt is tudom, hogy későn kezdett el énekelni, de komolyan mondom, nem értem, miért.
Az énektanárom talán nem neki ítélné oda a legképzettebb hang címét,
de ha erre az orgánumra valaki azt merné mondani, hogy nem megy át, hát
az a minimum, hogy igen rosszallóan néznék rá. Meg kell mondanom, az én
szememben sokat emel a produkció megítélésén az is, hogy a zenén kívül
bizony a dalszövegeket is maga írja. Tényleg idő kérdése volt csak, hogy
valaki felismerje a tehetségét, ami tavaly ősszel következett be,
amikor is az Utopia Studio, Kiss Zoltán vezetésével, pályázatot
hirdetett, melynek nyertese, aki felkelti a szakmai zsűri érdeklődését,
lehetőséget kap egy kislemez felvételére profi körülmények között. Nos,
ezt a pályázatot nyerte meg Kárpáti István és idén márciusban
rögzítették is a kislemezt, amin nemcsak a stúdió stábja, hanem az
Illegal Chords dobosa, Kása Gábor, és hegedűse, Puss Ferenc is
közreműködött.
Nem vagyok zenekritikus, még B kategóriás filmekbe való sem, de azért tudom, hogy mi az, ami tetszik. A végtelen felén
három szám szerepel, és túl azon, hogy zeneileg az első a kedvencem,
talán mert tempósabb, de szövegileg a másodikat szeretem leginkább.
Amikor megkérdeztem kollégákat, akik régebb óta ismerik, hogy mégis
milyen zenét játszik, mindenki egyöntetűen azt felelte: olyat, mint
Ákos. A szerkesztőm szerint inkább Pál Utcai Fiúk, szerintem pedig
megvan a saját stílusa és helye. A szövegei számomra mélyebbek, sokkal
érzelmesebbek, ha úgy tetszik. Kevés lemez hallgatása közben morzsoltam
el eddigi életem során néhány könnycseppet, de most ez is megtörtént.
Biztosan elfogult vagyok, bár ugye nem így indultam neki a
zenehallgatásnak, de szívritmust, dobogást és zörejeket hallok ott, ahol
mások akkordokat. Általában rockot vagy metalt hallgatok, és jóllehet
ezek a számok nem a zúzós kategóriát fedik le, mégis a fülembe másztak,
és ott is maradtak.
Nyilván mindenki számára kiderült, ha máshonnan nem, hát a korántsem
szokványos értékelésből, hogy nem igen értek a zeneelemzéshez. Nem tudok
olyan mondatokat kanyarintani, mint tanult kollegáim, képtelen vagyok
boncolgatni a zenei stílusokat, és találgatni, vajon ki hatott a
szerzőre, mégsem gondolom, hogy érdektelen, amit írtam. A zenehallgatás
számomra nagyon intim élmény, és most olyan mélyre engedtem be a
tisztelt olvasókat, amennyire csak lehet, a hálószobámnál is mélyebbre,
mert nekem a zene elsősorban nem ütemekről, hanem érzelmekről szól.
Márpedig ebben a kislemezben rengeteg és sokféle érzelem dalol és
táncol.
Ez egy álom kézzelfogható megtestesülése, és rendkívül hálás vagyok,
amiért osztozhattam benne, ráadásul, ha jól hallottam, jövőre várható az
első nagylemez is. Remélem, hogy akkor valaki olyan fog írni róla, aki a
zenéhez is ért, de mióta több verset olvasok, mint könyvet, valahogy a
szövegek, csengő ritmusok jobban elbűvölnek. És ha szabad, még annyit
megjegyeznék, szintén nem zenei vonalon, hogy nagyon tetszik a lemez
borítója is. A végtelen felé bolti forgalomban nem kapható, a szerző maga töltötte fel a YouTube
csatornájára, hogy bárki számára elérhető legyen. Szerintem érdemes
neki esélyt adni. Aztán majd vitázhattok velem azon, hogy mennyire
vagyok részrehajló, de kár a gőzért. Egyértelműen nagyon, csak
kivételesen nem alaptalanul.
Előadó:
Kárpáti István – zene, hangszerelés, szöveg, gitárok, ének, vokál
Közreműködők:
Kása Gábor – dob
Földi Attila – basszusgitár
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Ma éjjel
2. Bocsásd meg!
3. A végtelen felé
Ez a bejegyzés az ekultura.hu részét képezi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése