Az elmúlt néhány hónap során elméláztam már pár olyan kérdésről,
amik közvetve vagy közvetlenül érintették a könyvkiadás témakörét, de
egyetlenegy mindezidáig kimaradt. Bevallom, ez tudatos döntés volt
részemről, mert a téma bizony a borítók, amik szerintem megérdemelnek
egy külön elmélkedést.
Jártatok mostanában könyvesboltban, vagy rendeletetek esetleg
könyvet? Én mindkettőt megtettem, mert a karácsonyra kapott
könyvutalványom bizony égette a zsebem, és még mielőtt égbenyúló
lángokra kaptam volna, elherdáltam az összeset. Ebben még nincs semmi
rendkívüli, minden normális betűfüggő betéved időről időre örök
kísértéseinek színhelyére, de én kérem most megdöbbentem. Jó, tudtam
korábban is, hogy az átlag borítókkal valami nincs rendben – tisztelet a
kivételnek –, de ilyen tömegben együtt kissé szomorú látványt
nyújtottak.
A szépirodalmi könyvek esetében nem találtam különösebb problémát.
Nem minden borító szép ugyan, legalábbis nem az én ízlésemnek, de
többnyire igényes, a témának megfelelő borítókkal rukkolnak elő a
kiadók. Legyen szó élőszereplős vagy grafikus munkáról, próbálják
tükrözni a történetet, s még ha néha teljesen elvont, absztrakt
jeleneteket is tartalmaznak, általában illenek az adott műhöz. Az írók
neve, témaválasztása önmagában is képes eladni a könyvet, csak arra kell
figyelnie a kiadónak, hogy a borító harmóniában álljon a könyvvel. Ez
természetesen igen nehéz feladat. Erre tipikus példák Doris Lessing könyveinek borítói: A fű dalol
esetében például egy összetört üvegpoharat látunk, mely látszólag nem
utal a témára, mégis van benne valami megkapó. Egyszerűsége és
szokatlansága egyaránt azt sugallja, hogy ebben a könyvben történik
valami. Valami igazán megrázó. Aki pedig már olvasta az említett
regényt, pontosan tudja, hogy ez tényleg így van.
Az igazi problémát számomra a szórakoztató irodalomban uralkodó
trendek jelentik. Itt van rögtön az első és az egyik legnagyobb
irányzat: az erotikus vagy romantikus vonulat. A borítókon jellemzően
egy nő áll, fekszik, vagy ül, háttal, félmeztelenül, szemből,
felöltözve, de nyitott szájjal, szinte kizárólag válltól felfelé. Néha
csak egy formás láb, harisnyában magas sarkúval, vagy harisnya nélkül,
de magas sarkúban. Ál-szexi tekintetek, félmeztelen férfiak, kidolgozott
hasizmok. Az arcuk vagy nem látszik – sokszor le is marad –, vagy
egyáltalán nem lényeges. Meg különböző segédeszközök, láncok töménytelen
mennyiségben. Akárhol is készítik a képeket, állandóan fúj a nyugati
szél – legalább boszorkányt nem sodor arra –, mert lobogó hajak,
szétnyílt ingek repkednek szerteszéjjel. Aztán az egy nő egy férfi, egy
nő két férfi, két nő és két férfi, majd a fentiek tetszőleges keveréke
következik. A variációk száma korántsem végtelen – ennek nem csupán a
matematikából ismert kombinatorika szabhat határokat, hanem a fantázia
is, ami ezen a területen annyira jellemző, mint Finnországban a negyven
fokos kánikula.
Ebben a vonulatban az egyetlen elfogadható, és néha kimondottan
igényes munkát a grafikusok által megálmodott romantikus borítók
jelenthetik. Egy szép táj, épület, szerelmespár kézen fogva,
összeölelkezve. Itt is megjelenhetnek a hasizmok és pihegő keblek, de
hozzájuk adódhat még rengeteg virág, mező, sok pasztellszín, és valóban
számtalan lehetőség, hiszen akad mit és mivel variálni.
A második trendet tipikusan fantasy vonulatnak hívom, de lassan
átlopóztak máshova is, szóval jó lesz figyelni. A nő/fiú karddal, lovon,
ló nélkül, esetleg nem karddal, hanem íjjal vagy lándzsával, igazából
akármilyen szúró és vágó eszközzel, vagy talán lőfegyverrel, sokszor
valamilyen szexista, hasvillantó pózban és magas sarkúban. Esetleg
többen is szerepelnek a képen, valaki talán vérezhet is. Mindenki
marcona arcot vág, néha a rajzolótól/fotóstól függően kimondottan gonosz
tekintettel állnak, és merednek valamire, amit rajtuk kívül senki sem
lát. Felbukkannak mindenféle szörnyek, félszerzetek, gyakran
félmeztelen, avagy meztelen nőkkel. Jönnek a sárkányok is. Igaz, őket
legalább szeretem. Ennek a kategóriának a szánalmas vonulatát az
élőszereplős képek hasonlósága, már-már azonossága adja, miközben a
grafikus munkák között igazi gyöngyszemekre is lelhetünk. Természetesen
léteznek kivételek mindkét csoportban, mert néhány grafikus szerintem
teljesen be van tépve rajzolás közben – ami lehetne akár jó is, de nem
az –, és akadnak fotósok, akik olyan tökéletes hangulatot képesek
teremteni bizonyos színek, formák használatával, hogy egyértelműen
megmozdítanak bennem valamit. Leginkább a birtoklási vágyat.
A harmadik csoportot az ifjúsági- és gyermekkönyvek képviselik, amin
belül szintén létezik a romantikusból megismert félmeztelenkedő,
ölelkezős vonulat, igaz, inkább az idősebbek számára készült
kiadványokon, de a legtöbb esetben grafikus munkák készülnek, amik azt
nyújtják, amiket egy borítótól elvárok: színesek, élénkek, tükrözik a
témát, és megakad rajtuk az ember szeme. A kisebbeknek készült elnagyolt
rajzoktól és a tökéletes aprólékossággal készült, részletekbe menő
darabokig fellelhető minden. Természetesen léteznek állandó, visszatérő
témák, de a kidolgozásuk változatossága némileg enyhíti a sablonosságot.
Megjelennek a minimál stílusú borítók is, amiket egy embléma, pecsét
vagy jelkép ural, amit egyszínű háttérben helyeznek el, és legfeljebb
árnyékokkal vagy nonfiguratív motívumokkal egészítik ki, mégis egy,
maximum két szín dominál a képen.
A borítók királya címet nálam gyakran az utolsó kategória jelenti,
azonban léteznek egyéb lehetőségek is, mint például a filmes borítok.
Ezek tipikusan az egy popsival két lovat esetét képviselik: a film
sikerét, hírverését, reklámját kihasználva próbálják meg eladni a
könyveket, és mivel az adaptáció sok esetben teljesen átdolgozott, az
ilyen borítók sokszor köszönőviszonyban sincsenek a tartalommal,
ráadásul a végtelenségig sablonosak.
És ezzel elérkeztünk a legnagyobb problémához, a sablonossághoz.
Jelenleg fut a Magyar Könyvek Viadala, ami azt az igen dicséretes
feladatot tűzte ki, hogy megmérettessenek a magyar írók – merthogy
rengeteg kiváló író él kis hazánkban, akikről nem is hallott a
nagyérdemű. Mint bloggert, engem is megkerestek, és le is adtam a
jelöltjeimet, de egyáltalán nem lepett meg, hogy a játék során eddig
bizony egyikükkel sem találkoztam. Az év legszebb könyvborítója
kategórián kimondottan sírhatnékom támadt, és nem is szavaztam, mert
abból a felhozatalból nem tudtam volna választani egyet sem.
Mégis ezekre a borítókra érkezett a legtöbb voks, tehát felmerül a
kérdés: minek jártatom itt a számat, amikor mindenkinek ez kell? Rövid
és nem reprezentatív közvélemény-kutatás után kiderült, néhányaknak
bizony igénye lenne másra is, mint szexista sztereotípiákra, agyhallott,
ámbár csinos, hosszúlábú hősnőkre és vaskos izomkötegekre. Elvárásaink
nem olyan nagyok. Csupán azt szeretnénk, ha a borítók tükröznék a
könyvet, hűek lennének a történethez és nem árulnának olcsó ámításokat.
És ez nem azt jelenti, hogy a tartalmat kell felvázolniuk. Csupán
utaljanak rá, akár átvitt értelemben is, sejtessék, ahogy az a már
említett Doris Lessing könyvek esetében történik.
Ugyanis a helyzet az, hogy a borítóknak céljuk van: azért készülnek,
azért alkotják őket (látszólag gondosan), hogy a könyv és a téma
„szemei” legyenek. Az a tekintet, amit először észreveszel, ami miatt a
kezedbe veszed, és megfordítva elolvasod a fülszöveget is. Egy szempár,
ami híven tükrözi a lelket. Már ha van neki.
Elvégre azért, mert egy könyv szórakoztató, még nem jelenti azt, hogy
nincs mélysége, értelme, vagy akár tartalmas mondanivalója, s én
ilyenkor mindig felháborodom, hogy csupán a szexszel akarják letolni a
torkomon. Sok könyvet nem is veszek a kézbe a borítója miatt, mert
jóllehet megakad rajtuk a szemem, de csak annyi időre, hogy
elszörnyedjek. Miközben szerettem például a Nem vagyok sorozatgyilkos borítóján száradó vérpötty krátereket, hiszen illetek a témához, addig Kate Van Dyke Vérzivatarát messziről kikerültem, ugyanis van az a kategória, amivel szégyellenék felszállni a villamosra.
És mielőtt valaki félreértené, ez nem a szépirodalom és a
szórakoztató irodalom időről időre előrángatott álviszályáról szól.
Sokkal inkább az igényességről, ami a külsővel kezdődik. Ugyanis lehetek
én akármilyen kedves lány, de ha kerülöm a szappant, mint vámpír a
napfényt, csorog a nyálam, magamban beszélek, miközben a mosdatlan
testem át meg átbuggyan a halászhálóból készült, feszes pólóm gigantikus
lyukain, hát bizony mindenki elkerül, és legfeljebb az őrülteknek
kijáró szent borzadállyal szemlélnek messziről. Nagyon messziről, mert
az első benyomás, akárki akármit mond, igenis fontos. Ilyen alapon pedig
egyre több könyv kerül ki az érdeklődési körömből, mert az ízlésére
nincs magyarázat, de a kevés munkaráfordítással készült, fantáziátlan
borítókra azért akad. Nem kerülnek sokba, kis módosítással újra és újra
eladható ötletek, amiket egyre többen és egyre jobban ununk.
Ettől függetlenül persze a fenti borítótípusokkal nincs semmi baj,
azzal viszont sokkal inkább, hogy mostanra a könyvpiac kétharmadát
uralják, tömegcikké változtatva és kiárusítva a fantáziát. Ami ellen,
engedtessék meg nekem, de tiltakozom!
Ez a bejegyzés az ekultura.hu részét képezi
Nagyon jó poszt lett, alaposan összeszedted, és még szórakoztató is :)
VálaszTörlésJaj, az a vérzivataros borító... ajánlottak a megjelenéskorrecipéldányt belőle, amit visszautasítottam, szinte kizárólag a borítóterv ocsmánysága miatt... :)
Mondjuk ki nyíltan, a szórakoztató irodalom berkein belül az újabb borítók egyre igénytelenebbek.
Egyébként meg a szépirodalom berkein belül javarészt meg mindig unalmasan voltak randák a borítók - ez persze csak egy általánosítás a trendekre nézve, vannak szép kiadások is.
Köszönöm. :) Nem szándékoztam végig káromkodni, bár tagadhatatlanul kedvet éreztem hozzá. :D
TörlésAz igényességet mint kifejezést sajnos egyre kevesebben ismerik. A szépirodalmi borítók pedig sokszor nem elég bátrak. Bár ez a része kevésbé zavar. Legye kicsit szürkébb, mint hogy ne legyen semmilyen. :) Mondjuk van egy pár könyvem, aminek rég elveszett a külső borítója, és így csak az egyszínű keményfedele maradt, de még ezeket is sokkal jobban kedvelem, mint az új trendeke némelyikét. :D
No, most újraolvastam. és ismét jól szórakoztam rajta. Különösen az utolsó előtti bekezdésen. :D
VálaszTörlésAmúgy meg betűről betűre egyetértünk. :)
Köszönöm:*
TörlésA helyzet azóta sem változott, de mindig külön öröm, hogy nem vagyok egyedül a véleményemmel. :)