színes, feliratos, amerikai filmdráma, 144 perc, 2013
rendező: Paul Thomas Anderson
forgatókönyvíró: Paul Thomas Anderson
operatőr: Mihai Mălaimare Jr.
producer: Paul Thomas Anderson, Megan Ellison, Daniel Lupi, Joanne Sellar
vágó: Peter McNulty, Dylan Tichenor
szereplő(k):
Philip Seymour Hoffman (Lancaster Dodd)
Joaquin Phoenix (Freddie Sutton)
Amy Adams (Mary Sue Dodd)
Laura Dern (Helen)
Kevin J. O'Connor (Bill White)
Rami Malek (Clark)
Jesse Plemons (Val Dodd)
Második alkalommal rendezték meg idén az Artmozik éjszakáját, vagyis
egy rövid időre a művészmozik kerültek reflektorfénybe. A repertoár
meglehetősen széles skálán mozgott, helyszínül pedig egyszerre három
mozi is szolgált: a Művész, a Puskin és a Toldi. Mind szélesre tárt
kapukkal várták az érdeklődőket május 24-én délután öttől, másnap
körülbelül reggel nyolcig. Ha valaki jól bírta az éjszakázást, vidáman
beülhetett akár hat-hét filmre is, melyek a közönség-kedvencektől, az
elvont és klasszikus művészi alkotásokig az összes kategóriát lefedték.
Mindenki találhatott magának megfelelőt, vígjáték, thriller és
természetesen dráma kategóriában is – sajnos a magam részéről még a
negyedét sem láttam annak, mint amire vágytam. Bevallom, úgy indultam el
otthonról, hogy bár végtelenül rugalmas és kompromisszumra kész vagyok,
mert hát piszkosul nehéz volt összeállítani a megnézendők listáját, de a The Mastert mindenképpen látnom kell. Azaz üdvözülten üdvözöltem Joaquin Phoenixet,
aki egy igazi zseni, még akkor is, ha bűnös elfogultsággal vádolnak
meg, hiszen az elmúlt évek után egyszerűen nem érheti be kisebb és
szerényebb jelzővel.
Az ex-tengerészgyalogos, Freddie (Joaquin Phoenix), a második
világháború után kicsit céltalanná válik. Ahogyan sok társa, ő sem tud
magával mit kezdeni, az átélt események teljesen eltorzították, maga is
kételkedik abban, hogy alkalmas normális emberi kapcsolatokra, így
természetes, hogy csak álmodik mindarról a lehetőségről, amit a háta
mögött hagyott. Az egyetlen olyan dolog, amiben vitathatatlanul
tehetségesebb, mint az átlag, az a különböző alkoholos italok
kikeverése, főzése. Ezeket a termékeket nem sajnálja senkitől, leginkább
magától nem, így amikor egy reggel úgy ébred, hogy nem emlékszik
semmire, és a számára ismeretlen Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman)
hajóján tart a naplementébe, aki nemcsak hogy karizmatikus és
határozott férfi, de egy kisebb és folyamatosan gyarapodó csoport
vezetője is, egyből érzi a kötődést. Freddie élete teljesen a feje
tetejére áll, kapcsolata Doddal pedig megmagyarázhatatlanul erős.
Paul Thomas Anderson, ahogyan tette már a Vérző olaj
idejében is, nem csupán rendezett, de maga írta a forgatókönyvet is.
Tulajdonképpen nem meglepő, hogy összesen tizenhárom különböző jelölést
kaptak a BAFTA-tól az Oscar-díjig bezáróan, és végül a Velencei
Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb rendező és a legjobb férfi alakítás
díját be is söpörték. Méghozzá megérdemelten. A film egyszerre állít
görbe tükröt a múlt és a jelen elé. A katonákat hősként ünnepeljük, majd
minimális idő eltelte után elvárjuk tőlük, hogy feledkezzenek meg
mindenről és legyenek „normálisak”. A társadalom nem tud mit kezdeni a
kilógó hajtásokkal, tehát lenyesi azokat, ha pedig egy makacsul
ellenáll, hát szabadjára engedik, senki sem törődik vele többé. Nem volt
ez máshogyan az ötvenes években sem: bizonyosan nem véletlen, hogy a
kisebb-nagyobb szekták, szervezeteket gombamód szaporodtak, magukba
olvasztva mindenkit, aki képtelen lévén a változásra, cél nélkül
kóválygott a világban.
Freddie esete speciális. Lelke torzulása hűen tükröződik testének
deformitásában, beesett vállai, görbe háta, kacsázó járása, irritáló,
kontrolálatlan nevetése bárkiből kiváltana érzelmeket, bár nem
feltétlenül olyanokat, amire a veterán vágyik. Nem emlékszem, hogy
valaha is láttam Joaquin Phoenixtől olyan szerepet, ahol zavart volna a
nyúlszája, és most sem tette, de képtelen voltam levenni róla a szemem.
Eltúlzott, karikatúraszerű megjelenése még élesebb kontrasztba állítja
Dodd kifinomult, nyugalmat és boldogságot hirdető személyével. Ránézésre
nincs köztük semmi különös, ahogyan közös sem, és mégis tagadhatatlan,
hogy vonzzák egymást. Valójában mégsem olyan különbözőek, igaz, amíg a
mester tanítani vágyik, és kihívásként tekint rá, addig Freddie képtelen
eldönteni, hogy a csoporton belülre vagy inkább kívülre helyezkedjen.
Mert ő ilyen, menekül a döntések a komolyabb helyzetek elől, habár
szeretne megváltozni, szeretne tartozni valahová, ezért hajlamos feladni
önmagát, hogy meggyógyítsa a lelkét. Persze az igazi kérdés az, meg
lehet-e gyógyítani valamit, ami még csak nem is él.
Számomra letaglózó élmény volt, minden pillanatát élveztem, de az
igazsághoz hozzátartozik, hogy a kíséretem bizonyos tagjainak voltak
problémái a filmmel. Nem azért alakult így, mert nem értették, vagy mert
idegen volt számukra. Igazából nem tudták megindokolni, mi volt az a
bizonyos apróság, ami zavarta őket. Én erre azt mondtam: Freddie, mire
kinevettek, hiszen a főszereplő nem lóghat ki a filmből. A főszereplő
nem is, de a karaktere tudatosan szabotálja a történetét, és engem épp
ez a momentum győzött meg egyediségéről.
A film hangulata sajátságos, de nem búskomor, épp olyan, mint a
főhősünk, amiért lehet szeretni, vagy utálni, de szerintem a középút itt
nem opció. Joaquin Phoenix és Philip Seymour Hoffman uraltak minden
jelenetet, valamint újra és újra elérték, hogy fejet hajtsak előttük, de
ki kell emelnem még Amy Adamsetis. Minden sikeres
férfi mögött áll egy okos asszony, az ő karaktere pedig ezt a szerepet
messze túllépte. Egyébként még oldalakon keresztül tudnám elemezgetni az
egész filmet, és égek a vágytól, hogy valakivel megtehessem. Egyszerűen
nem lehet az élményt szavakkal átadni, látni kell.
10/10
*Ez a bejegyzés teljes egészében megjelent már az ekultura.hu-n, annyi a különbség, hogy ott nem volt pontozás és videó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése