Néha csak
úgy, minden ok nélkül, megnézek egy filmet. Előfordul, hogy valamelyik
színész miatt érzem az erős késztetést, és az is, hogy egyáltalán nem
csigáznak fel a szereplők, az alapötlet mégis megfog. A Kéjlak
ebből nagyjából minden kategóriának megfelelt: nem tudtam róla semmit,
de a címe, mi más, elkapta a szemem, aztán a plakáton kiszúrtam Karl Urbant, végezetül megnéztem az előzetest, és úgy éreztem, éppen itt az ideje egy jó kis thrillernek.
Az öt
régi barát, csak hogy elkerülje az árulkodó pénzforgalmat,
hotelszámlákat, közös lakást tart fenn. Igazi legénylakást, ahol nem éri
őket utol mindent látó feleségeik szeme, és ahova felvihetik az
aktuális szeretőiket. Hogy ki és miért megy bele, szinte mindegy is,
mind megkapják azt, amit remélni vágynak, egyesek még többet is, a
szabályok pedig igen egyszerűek. Szinte észrevétlenül válik napi rutinná
a kéjlak használata, ám a férfi-paradicsomban váratlanul viharfellegek
gyűlnek, amikor egy ismeretlen, de tökéletesen halott nőt találnak a
közös ágyukban.
A 2008-as belga krimi feldolgozása – amit akkoriban egyszerűen csak Loftnak
hívtak, névelő nélkül –, nem sokat késett. Már 2011-ben eladták a
feldolgozáshoz szükséges jogokat, de meglehetősen szokatlan módon a
rendező és a forgatókönyvíró (Wesley Strick átírásaival) is azonos. Arról nem beszélve, a producereknél is találhatunk némi átfedést, de ami mindenen túltesz, hogy Matthias Schoenaerts mindkét feldolgozásban eljátszhatta egyazon karaktert.
Nem
láttam az eredeti filmet, de mindenhol azt olvastam róla, hogy zseniális
az ötlet, valami mégis hiányzik, magyarul, dacára a kitűnő
lehetőségeknek, a készítők elbuktak a megvalósítás rögös útján. Senki
sem érti, mikor és hol történt, de váratlanul már nem élt, lüktetett a
sztori. Ezért arra gondoltam, mivel az eredeti gárda pátyolgatja az új
produkciót is, arra használják fel ezt az új lehetőséget, hogy
kiküszöböljék a hibákat – sajnos azt már nem állíthatom, hogy túl fényes
eredménnyel jártak.
A
történet több idősíkon játszódik egyszerre: azon a reggel, amikor
felfedezik a hullát; a jelenben, amikor gőzerővel folyik a rendőrségi
kihallgatás, és különböző múltbeli síkokon, csak hogy mindenki számára
összeálljon a történet háttere. Ez különösen fontos szál, hiszen ebből
jövünk rá, hogy sokan nem azok, akiknek gondoltuk őket. És máris van itt
némi furcsaság: ha a szálak közül összevetünk kettőt, jól működnek
együtt – például a múlt és a reggeli történetek, vagy ez utóbbi és a
kihallgatások szuperek, de együtt a három… Hát nem annyira.
Szétszabdalja a figyelmet, megzavar a koncentrálásban, szóval kizökkent a
filmből.
A színészekre viszont nem lehet egy rossz szavam sem, Karl Urban nem az a kimondott drámai színész, viszont a karakterét tökéletesen uralta. James Marsden a szívem csücske az X-men óta, Eric Stonestreet szókimondó, tapintatlan, mondjuk ki, igazi sudribunkó alakítása is kiváltotta belőlem a szükséges érzelmeket. Bár Wentworth Miller nem igazán brillírozott A szökés óta, ezután talán mégis kaphat néhány jobb szerepet, no és Matthias Schoenaertsről
is zokszó nélkül elhiszem, hogy ő a zűrös és erőszakos testvér. A női
szereplőink, legalábbis a feleségek, egyszerűen elképesztőek, még ha
epizodisták is, tehát nem, nem várhattunk ennél többet tőlük, és mégis!
Miközben ez egy tipikus, férfiközpontú, ironikus viccekkel átszőtt darab
– kimondottan szórakoztató –, és szépen játszik a feszültséggel is,
mégsem tudom leplezni a csalódottságomat.
Ebben a
sztoriban szimplán csak nem volt több. Ugyanazt érzem, mint amit az
eredeti filmmel kapcsolatban sorolnak a kritikusok: ez egy nagyon jó
sztori, érdekes, izgalmas, feszültséggel teli, valahol valami mégis
elcsúszott. A film végén egymást követik a nagy fordulatok, amik nem
leptek meg különösebben, és ha nem is találtam ki mindegyiket, addigra
már rég elvesztette a figyelmemet Erik Van Looy remeke.
Most már mindenképpen meg kell néznem az eredeti darabot, de jelenleg
csak arra tudok gondolni, hogy ha lecserélik a rendezőt, és nemcsak
amerikanizálják kissé a forgatókönyvet, hanem a főbb elemeket meghagyva
átírják azt, mennyivel nagyobbat szólhatott volna. Annyi lehetőség volt a
sztoriban, annyi kihasználatlan esély. Talán majd harmadjára…
7/10
Ez a bejegyzés az ekultura.hu részét képezi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése