Már szinte látom, ahogyan több ismerősöm addig vonja felfelé a
szemöldökét, míg keresztül nem ugrik a feje búbján, majd levegőért
kapkodva, hitetlenkedve mered rám, de kövezzetek meg érte, nekem ez
egészen tetszett. Minden filmfeldolgozást a könyvhöz kell viszonyítani,
és most azon ritka esettel állunk szemben, amikor a film jobb lett, mint
az alapot adó könyv. Ó, nem, még így sem lett mestermű, mégis kihozták
belőle a maximumot – szerintem ugyanis nincs több a sztoriban.
Ana beteg barátnője helyett készít interjút a dúsgazdag, szemtelenül
fiatal és elképesztően jóképű Christian Grey-jel. Nem halad minden a
tervek szerint, de a visszahúzódó bölcsészlány hamarosan azt veszi
észre, hogy fülig szerelmes. A vonzalom kölcsönös, már szólhatna is az
ásó-kapa-nagyharang, csakhogy élete párjával valami nagyon nem stimmel.
E. L. James könyve, a valamikori Twilight
fanfiction egy meglehetősen elcsépelt alaphelyzetet (gazdag pasi,
szegény lányka, viharos szerelmi kaland) dolgoz fel, ezért aztán, ha
néhány szituáció ismerősnek tűnik, senki se kapjon a szívéhez, ezt
minimum egyszer, de inkább többször valaki már megírta. És mielőtt bárki
félreértené, nincs ezzel semmi baj. Nagy rajongói bázissal rendelkeznek
a romantikus, avagy annak titulált regények, azonban a film teljesen
más műfaj. Összevetve az alapművel, kimaradt belőle az összes belső
monológ, a szex-jelenetek nagy része, hála az égnek az ominózus
fürdőszobai is (nem, ezt nem fogom kifejteni, aki olvasta, legyen vele
boldog, akinél meg kimaradt, ne akarja tudni…), eltűnt csaknem az összes
nevetséges káromkodás, és tulajdonképpen csak egy kicsit furcsácska
pszichotikus szerelmi dráma maradt. Láttunk már ilyet, ott volt például
az 1986-ban Kim Basinger és Mickey Rourke főszereplésével készült romantikus regényfeldolgozás, a 9 és 1/2 hét
is. Amit különben olvastam, csak voltam vagy tizenhárom, és komolyan
nem sokra emlékszem azt leszámítva, hogy volt valami hajkefe, amivel
ugye… Na de hagyjuk is!
Azt gyanítom, a kritikusok, mint a könyv esetében, most is két
táborra oszlottak: akik nem olvasták a könyvet, de kötelezően elküldte
őket a gonosz szerkesztőjük, avagy elcibálta őket a barátnőjük, és akik
olvasták, szerették és azt is várták vissza. A magam részéről olvastam,
különösen nem rajongtam érte, voltak benne érdekes pillanatok, amikkel
senki sem foglalkozott, és amikor az értékelésemet írtam, leragadtam
ezeknél az eleméknél. Így aztán nem is időztem el azon, hogy milyen
botrányosan rosszul megírt darab. Na de a filmen ez nem látszik, pedig a
forgatókönyv nem írt felül nagyjából semmit – legalábbis igen csekély,
szinte észrevétlen mértékben változtattak bármin is –, viszont
brutálisan meghúzták, ami nagyon jót tett neki.
Különben azon érdemes lenne elgondolkodni, más, nagyszerű könyveket
miért nem sikerül így feldolgozni. Miért nem elég azokból sem csak
kivágni részeket, miért kell átírni, de ez egy másik történet. Mint
ahogy az is, hogy a film első negyven perce kissé sutácska. Ez persze
nem a készítők hibája, egyszerűen az alap rossz, szóval ahhoz képest még
kimondottan jó is lett. A kihagyások miatt nem feltétlen érthető a
hősök belső vívódása, de a megjelenítés tökéletes, elhiszem, hogy Ana
egy ártatlan, de fülig szerelmes, ezért pedig őrültségekre is kész
bölcsész lány, Gray pedig egy veszélyes csábító, és a legsebzettebb
rosszfiú. Elhiszem, mert valami csoda folytán jól sikerült a casting.
Emlékszem, hogy amikor híre jött a feldolgozásnak, majd a felkért
szereplők sorra dobták vissza a forgatókönyvet, arra gondoltam: nincs
épeszű ember, aki ezt elvállalja! Erre jött a kis Dakota Johnson, aki ezerszer hitelesebben harapdálja a száját, mint azt Kristen Stewart valaha is tette, és Jamie Dornan – aki különben egészen kitűnő sorozatgyilkost alakított a Hajszában, és jobb Edward lett, mint Robert Pattinson. Miért? – kérdeztem magamtól, de most már tudom.
És ha már szóba került a megvalósítás, voltak pletykák pornószínészek
bevonásáról, de annyira meghúzták a sikamlós részeket, hogy nem igazán
lehetett szükség rájuk. Láttunk néhány mell- vagy fenékvillantást, némi
fanszőrt sejtettünk, de ennyi. Tisztára a 9 és 1/2 hét, ami
akkor beütött a két főszereplőnek. Ezért adott a kérdés: miért ne
sikerülhetne a mi sztárjainknak? Dakota máris több filmben látható idén,
mint amennyiben az elmúlt két évben összesen (különösen a Black Mass keltette fel a figyelmemet Benedict Cumberbatch és Johnny Depp szerepelésével), és Dornantól a The 9th Life of Louis Drax is egészen biztató. Talán nem ragadnak meg a szürke szintjén.
A filmet keretbe fogja egyetlen, ismételt jelenet, ami bár kicsit
esetlen az elején, nagyon sokat mond a végén. És én ezt szerettem, sőt,
most kapaszkodjon meg mindenki, a már készülő második részt is meg fogom
tekinteni. Először is elképesztett a támogató karakterek zseniális
válogatása, ahogyan az is, hogy jó néhányan erősen hasonlítanak Alkonyat-béli
alteregójukra. Emellett pedig erősen foglalkoztat valami: vajon ki
fogja játszani Mrs. Robinsont? Ha a készítőknek van egy csöpp
humorérzékük, akkor Kim Basingert kérik fel, és ha ő sem szenved eme
tulajdonságban hiányt, el is vállalja. Egy ilyen felállást rendkívüli
módon imádnék.
Nem állítom, hogy életem legjobb filmje volt, mégis sokkal, de sokkal jobb volt annál, mint amire számítottam.
7/10
Az írás az ekultura.hu részét képezi
én is várom annak a hírét, hogy ki lesz Mrs. Robinson.:)
VálaszTörlésSzerintem ez az igazi kérdés... Sokkal izgalmasabb, mint az egész következő film. :D
TörlésNahát, még így megbántani Kristent (és engem)...:( :P
VálaszTörlés:o Hát ez eszembe sem jutott írás közben, tudod, hogy őszinte vagyok akkor is, ha nem kéne... :D
TörlésMajd meghívlak egy vigasz sütire ;)