színes, magyarul beszélő, francia vígjáték, 95 perc, 2013
rendező: Joel Hopkins
forgatókönyvíró: Joel Hopkins
zeneszerző: Jean-Michel Bernard
operatőr: Jérôme Alméras
producer: Jean-Charles Levy, Clément Miserez, Tim Perell, Nicola Usborne
vágó: Susan Littenberg
szereplők:
Emma Thompson (Kate)
Pierce Brosnan (Richard)
Timothy Spall (Jerry)
Tuppence Middleton (Sophie)
Celia Imrie (Penelope)
Marisa Berenson (Catherine)
Mire gondolnál a cím alapján? Amire én, hogy ez nem más, mint egy
újabb romantikus vígjáték, némi mókával, tengernyi meghasadt szívvel és
könnyes egymásra találással a végén. Talán nem is tévednél nagyot,
hiszen valahol mélyen ez is benne van, de annyira mélyen, hogy még engem
sem zavart – cserébe viszont helyenként olyan hangosan nevettem, hogy
lemaradtam a következő poénról (azt hiszem, ez az oka, hogy korántsem
duzzogva nézem újra). Lányregényes romantikus vígjáték nálam sosem érte
el ezt a szintet, és gyaníthatóan ezután sem fogja, de a Százkarátos szerelem kivétel. Most, így június-júliusban, úgy érzem, megtaláltam az év vígjátékát, pedig közben már láttam A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt című zseniális svéd alkotást is, és mégis…
Richard ledolgozta az egész életét, és a cégét felvásárló francia
vállalatnál biztonságban érzi a nyugdíját. Hamar kiderül azonban, hogy a
megbízhatónak tűnő fiatal vezér nem így gondolkodik, neki pénz kell,
minek következtében Richard és a volt felesége, Kate, illetve az összes
beosztottja elveszíti mindenét. A pár már rég elvált, két majdnem
felnőtt gyerekük sem él velük, semmi sem köti őket össze, de a jó ügy
érdekében mégis közösen keresnek megoldást: elutaznak hát
Franciaországba, és miután szép szóval nem érnek el semmit, megszületik a
terv, egy kétségbeesett, ostoba, de briliáns terv: ellopják a vezér
gigantikus gyémántját, amiből kártalanítanak mindenkit. Ehhez azonban
segítségre van szükségük…
A 3. Artmozik éjszakáján néztük meg, és igazából csak arra gondoltam,
kitöltjük az időt a következő „fontosabb” filmig. Nem számítottam rá –
ahogy szinte senki sem a teremből –, hogy ez a darab fogja vinni a
könnyed szórakozás koronáját, s mindazok, akiket rá kellett beszélni a
maradásra, helyenként a térdüket csapkodva nevettek, túlharsogva
mindenkit körülöttük. Mert miről is szól ez? A kedves franciák
készítettek egy filmet, briliáns angol színészekkel, a klasszikus humor
alapjaival. Hőseink idősebbek, néha fáj a lábuk, nyom itt meg ott, de a
film sem a húszas korosztálynak készült – persze ez nem jelenti azt,
hogy ne élvezhetnék, de az utóbbi években csupán az altesti poénokra
épített tömeggyártású, és kissé egysíkú darabok után talán furcsa lehet.
Még a film előtt olvastam egy-két kritikát, és majdnem
eltántorítottak a nálam mindenképpen képzettebb íróik. Nem állítanám,
hogy a földbe döngölték a filmet, de nem is igen magasztalták:
leggyakrabban közepes pontszámokkal szórták meg, mire nekem úgy a 30.
percnél jutott eszembe, talán nem is azonos filmet néztünk. Pedig Emma Thompson és Pierce Brosnan
hitelesen hozza az öregedő, sokat megélt karaktereket, akik már nem
számítanak csodára, sem egymástól, sem a világtól, és mivel elváltak, az
élet azonban nem állt meg, próbálnak külön-külön mindent újra kezdeni.
Nincs bennük harag, megbánás, féltékenység, semmilyen mélyebb tüske,
ahogy ez kulturált embereknél lenni szokott – viszont jobban ismerik
egymást, mint önmagukat. De meg kell említenem Timothy Spall és Tuppence Middleton karaktereit is, akik üde színfoltot jelentenek, és elképesztően szórakoztatóak.
Tudom, hogy lehetetlennek tűnik, de van élet a részegségen és a
szexen kívül is, nem mindenkinek tetszik, ha beleböfögnek az arcába,
vagy folyékony káromkodással küldik melegebb égtájakra. A Százkarátos szerelem
némileg kifinomultabb, de vérbeli vígjáték, és ők, így négyen együtt,
olyan magasságokba emelték a filmet, amin nemcsak én szórakoztam
felhőtlenül, de a szüleim is. És azt hiszem, ez sem egy elhanyagolható
apróság.
9/10
Ez a bejegyzés az ekultura.hu részét képezi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése