Amikor lelkesen jelentkeztem a szerkesztőmnél, hogy én
szeretném ezt a könyvet, még igazán jó ötletnek tűnt. A borító értem kiáltott,
no és szeretem a verseket. Az olvasás után azonban némi pánikkal kezdtem el
nézni az üres papír. Mit fogok írni? Nem tudok semmit Turczi Istvánról, se Für
Emilről, nem értek a kortárs költőkhöz, úgy egyébként a költészethez sem. Aztán
arról győzködtem magam, hogy egy komplett verses kötetről értékelést írni pont
olyan, mint ha egy versről írnék. Igaz? Hiába akarom becsapni magam, még csak
nem is hasonlít a kettő egymásra, ezért bevallhatóan némileg bajban vagyok.
Minden vers egy külön történet, amit hogyan lehet összefoglalni? Sejtelmem
sincs. Csak azt tudom, mit érzetem olvasás közben, hogy milyen gondolatokat
váltott ki belőlem néhány költemény vagy rajz. Ezért aztán úgy döntöttem, pont
úgy kezelem, ahogyan a verses rovatot. Abból
baj nem lehet.
Turczi István (1957-) József
Attila-díjas, Babérkoszorú-díjas és Prima Primissima
díjas magyar költő, író, műfordító, szerkesztő, egyetemi doktor,
irodalomszervező, a Parnasszus költészeti folyóirat és kiadó alapító
főszerkesztője. 1980-as évektől kezdve publikál, a jelenkori irodalmi élet
egyik legsokoldalúbb alakja. Verseken és regényeken kívül drámákat és
rádiójátékokat is írt, fontosnak tartja a kezdő tehetségek megtalálást, és a
már ismert szerzők támogatását.
Für Emil (1967-) festőművész. 1992-től napjainkig szerepel egyéni és
kollektív tárlatokon. Kiállításainak fontos elem a valóságos tér és idő
használata, a tér és idő összefüggése. Festményein a gyermeki látásmód emlékei,
míg grafikáin a mindennapi élet alakjai, a század 20-30-as éveinek polgári
karakterei, vagy napjaink izraeli haszidjai jelennek meg.
És ennyit a lexikonról.
Elsőnek a borító ragadta meg a képzeletemet, a piros és kék figurák egyszerűen magukhoz vonzottak, aztán kinyitottam a könyvet és borító belsején elhelyezett első illusztráció némileg meglepett. Meztelen nő, kopaszodó bankigazgató és rúdtáncos, na meg egy guminő... azt hiszem, ezt nyugodtan nevezhetjük erős kezdésnek. De volt valami bennük, a natúrságukban, a fanszőrzetben és a kerek szemüvegben, ami már totálisan másfelé vitt; ezen a ponton még egyetlen verset sem olvastam, csak átsuhant a fejemen: Vajon jó helyre került ez a szegény kötet?
Egy ideje már nem figyelem az évszakok múlását
mint lusta pók kúszik felém az idő
utolér bekap apránként elfogyaszt
(részlet az Egy ideje már című versből)
A költői képek kétértelműsége, vagy pont egyszerű arcba
mondása, a sokszor zavarba ejtő grafikákkal együtt furcsa szimbiózisban vannak.
Az elején néhány illusztráció nem állt párban az adott verssel, míg rá nem
jöttem, hogy a mezítelenség nem csak testi és fizikai lehet.
Félek.
Mióta bejöttek szobámba melegedni a fák,
szűkösen vagyunk.
(részlet a Barátság című versből)
Vannak pillanatok, amikor olyan meztelennek érezzük magunkat
mint egy újszülött, pedig lábujjunktól a fejünk búbjáig takarva vagyunk. Csupaszok,
mert a lelkünk hever szem előtt, prédájára mindenkinek, kitárulkozva, mint ama
szemérmetlen sztriptíz táncos, necc harisnyában és magas sarkúban. Itt jegyzem
meg, hogy bár a testiség fontos része az életünknek, és némelyik versben bizony
felbukkan a kendőzetlen pajzánság, számomra többről szólnak. Többről az
ösztönöknél. Nem áll a középpontban, csak része az egésznek.
Egy ideje már szárnycsapkodással
sem próbálkozom
megfogadtam apám tanácsát
„a Naphoz legközelebb a Földön lehetsz"
(részlet az Ikarosz néhány megszívlelendő sora című versből)
A borítót leszámítva az illusztrációk nem színesek, ettől
furán torzak és obszcének lettek, viszont így illenek a kitekert valóságot
pőrén soroló költeményekhez. Elgondolkodtattak. Némely esetben úgy éreztem, a
vers karakteresebb, és sokkal összetettebb, mint amit az illusztrátor feltárt,
máskor meg, hogy teljesen másról szól, mint a hozzá tartozó kép, mégis, együtt
letaglózóak.
A mindennapi félelmeink, reményeink, fájdalmaink mind cselekvésre sarkallnak,
az ösztöneink váratlanul veszik át az irányítást. Ez az élet, csak egy másik
perspektívából, de attól még valóságos. Összecseng egy emlékkel, egy képpel,
ami velem esett meg. Egy mondattal, amit nem gondoltam komolyan, egy
mozdulattal, amit meggondolatlanul tettem.
A szomszédból átszivárog valami
slágeregyveleg. Mert zene az kell.
Majd szóváltás. Akiért a harag szól,
az a hangosabb. „Csak abbahagyják."
(részlet a Válságvers című versből)
Elismerem, hogy nem tudok hosszasan írni a költő vagy az
illusztrátor nagyságáról, arról mégis tudok, mi az, ami tetszett. Úgy gondolom,
ha egy vers visszhangra talál az olvasóban, már valóra váltotta szülőjének
álmát, ilyen tekintettben pedig A fázisrajzoló átmeneti gyötrelmei újabb
kedvencekkel szolgált. Mert lehet, hogy az elején a neten kerestem rá Turczi István nevére,
de a végére többet tudtam meg róla, mint amik a száraz tények mentén
olvashatók.
9/10
A bejegyzés az ekultura.hu részét képezi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése