2013. augusztus 8., csütörtök

Csak Isten bocsáthat meg

Only God Forgives

színes, feliratos, francia-thaiföldi-amerikai-svéd thriller, 90 perc, 2013

rendező: Nicolas Winding Refn
forgatókönyvíró: Nicolas Winding Refn
zeneszerző: Cliff Martinez
operatőr: Larry Smith
producer: Lene Borglum
vágó: Matthew Newman

szereplő(k): 
Ryan Gosling (Julien)
Kristin Scott Thomas (Jenna)
Yayaying Rhatha Phongam (Mai)
Vithaya Pansringarm (Chang)
Tom Burke (Billy)
Byron Gibson (Byron)
Gordon Brown (Gordon)
Oak Keerati (Porter)
Teerawat Mulvilai (Ko Sam)

Hétfőtől szerdáig moziban töltöttem azt estéimet, és elég felemásak az érzéseim ezzel kapcsolatban. Egy jegyért sem fizettem, mindegyik esetben kísérő voltam, méghozzá premier előtti vetítésen. A Red2-ről már beszéltem pár szót, szerintem a kategóriájában nagyszerű. Ha valaki mást vár, mint amit nyújtani tud, az ugye csalódik, de ha akcióvígjátéknak kezeled, mégpedig úgy, hogy a vígjátékon van az elsődleges hangsúly, csak azután az akción bizonyosan élvezni fogod. Nekem speciel nagyon bejött, ezért biztosan újranézem.Szerdán a Mielőtt éjfélt üt az óra vetítésén voltunk, és egyértelműen imádtam. Sőt, szinte biztosan szentelek neki egy bejegyzést, de ez a film, amiről éppen írnom kéne, csakhogy eddig nem is igen említettem meg, nos ez volt a keddi nap élménye, mert hogy élmény volt, az biztos. Csak ugye a milyenen van itt a lényeg.

Julian Bankokban éldegél bátyával együtt, ahol egy bokszklubbot és terméseztessen jól menő drogüzletet futtatnak.Csakhogy Billy, a nagy testvér másfajta szórakozásra is vágyik. Miután megerőszakol, majd meggyilkol egy 16 éves prostituáltat, hogy, hogy nem holtan végzi. Ekkor érkezik meg a kedves mama. Célja : helyre állítani a világ rendjét, és megbosszulni hőn szeretett nagyobbik gyermekét. 

No, eddig még jó is lehetne. A Drive Főszereplője és a Drive rendezője újra hasít! Meg egy nagy...! Én speciel a Drive-ot szerettem, volt mondanivalója, haladt a történet, leginkább azért mert volt neki, de ennek a filmnek biza nemigen akad. Se eleje se vége. Fél óráig agyaltunk rajta, de végül is meglett a rejtett utalások hadából összeálló értelem, amit nem írnék le, hátha valaki még megnézi. Nem venném el az esélyt senkitől egy jó kis gondolkodásra, de a franc essen bele, erről a filmről csak spoilerekben lehet beszélni, mert annyira nem történik semmi, hogy az már botrányos!

Szóval innen jön a spoiler. Az egész család kettyós! Mind magasan szálnak, de legalább nem ugyanazt szívják. Julian vezekelni vágyik azért, amiért az anyja kérésére megölte az apját, és ez a megváltás utáni vágy hajtja előre - vagy inkább nem vezeti semerre -, ugyanakkor gyűlöli és szereti az anyját, akitől végre elkíván szakadni. Mindkettőben sikeres lesz, de persze az kérdés, megérdemelte-e, meg hogy mi lesz ezután. Oké, azt mondtam kérdés, de engem biza nem érdekel.
A bátya nem csak perverz, de egy életunt barom, akinek teljesen mindegy minden, megkapta  a kielégülését, nem akadályoz mást sem a sajátjában. Még akkor sem, ha ez az a hirtelen kimúlásához vezet.
A mamának is csak egy baja van, hogy élve született. Én még ennyi idiótát egy családban nem láttam, pedig a történelmünk bővelkedik a vérfertőzések okozta mellékhatásoktól. Na, ehhez képest azok mind semmik. 

A rendőr érdekes személyiség, saját értékítélete szerint jogos az önbíráskodás, de azért ő is oszthat büntetést a jogosan bosszúállónak, mert a büntetés mégis csak jogos, akkor is, ha az önbíráskodás. Remélem tudjátok követni. Nem? Semmi gond, pont ilyen a film is. Na, ott tartottunk, hogy a büntetés megtisztít és emlékeztet. Mindenkinek fizetnie, vezekelnie kell a bűneiért, még pedig a kezével. Igazán fair, nem?  Lehetne a címe: A porba hullott kezek balladája. 

Oké, el kell ismernem, a fényképezés szép, egy jelent a film közepén kimondottan látványos, egy lövöldözés pörgős, legalább történt valami, a kínzásos rész meg olyan brutális, hogy ha nem is hunytam be a szemem, azért közelebb húzódtam a kiséretemhez. Pedig én bírom a célnélküli erőszakot, vért és egyebeket, de ez über reális lett. Csak ezekért nem adok érte -10 pontot.
Nem tudom, ki a célközönség, nem tudom Gosling minek vállalta el. Már épp kezdtem imádni a színészi képességei miatt, mert hát a Gengszterosztagban jó volt. 
Ami pedig  Nicolas Winding Refnt illeti, úgy be volt karmolva a forgatókönyv írása közben, mint Mark Renton a Trainspotting nagy részében. És akkor most finom voltam, no meg nőies is.

Fogalmam sincs kinek ajánlom, mert jó szívvel ezt aztán nem ajánlom senkinek, de a mazochista célközönségnél esetleg még célba érhet. Dacára a jó szereposztásnak, a kiváló rendezőnek, ez biza olyan halovány lett, mint szende playmate szüzessége a nászéjszakán.
Thrillernek piszok lassú, mondhatni majdnem álló, művészfilmek nem elég művészi, de egy tény, ezt tényleg csak Isten bocsáthatja meg.

3/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...