… a különböző ajánlók, figyelemfelkeltők, reklámok, tippek és
trükkök, amivel minden kiadó arról kívánja meggyőzni a kedves olvasókat,
hogy csak az ő kiadványukat vegyék meg a szűkös keretükből. Amire
bizony szükségük is van, mert a könyvkiadás nem feltétlen egyszerű
kenyér, elvégre a látszat ellenére minden megjelenést a szerkesztésen és
a nyomtatáson kívül is komoly munkák előznek meg. Bármennyire
kecsegtető valami, bármennyire is bestseller, sikerkönyv világszerte,
reklám nélkül a legkiválóbbak is elbukhatnak, mint ahogyan számtalan
esetben el is tűnnek az érdektelenség süllyesztőjében. A marketing
igenis fontos része az eladásoknak, még akkor is, ha némelyikünk
fintorog miatta, de hát nem lehet mindenkinek egyformán jót tenni. El
kell fogadnunk a szomorú tényt: nem minden könyvet szántak nekünk az
égiek, és nem minden hangzatos kampány jut el a célközönségéhez sem.
Az ajánló, mint gyűjtőfogalom annyi különböző lehetőséget takar, hogy
aki szeretné kicsit átlátni a lehetőségeket, annak bizony fel kell
kötnie ama bizonyos ruhadarabját. Szinte végtelen számú kis csápokként
tekergőznek a szemünk előtt, de ebben a bejegyzésben megkísérlem
megtalálni a választ arra a kérdésre, hogyan terelgetnek minket el
egy-egy könyvesbolt kasszájához, miként töltik meg a kosarainkat, és
miért érezzük azt, hogy szót kell fogadnunk.
A kiadók mindent elkövetnek annak érdekében, hogy számukra
gyümölcsöző kapcsolatot ápoljunk a kiadványaikkal – jó esetben
piackutatás alapján, az aktuális trendek figyelésével, a szerkesztők
egyéni ízlésére és olvasói reagálásokra alapozva döntik el, hogy mi az,
amit érdemes megjelentetniük, és mi az, amit nem. Csakhogy hiába
választották már ki az adott művet, amit különben épp fordítanak,
szerkesztenek, tördelnek, meg ami még kell ahhoz, hogy érezze a
„törődést” – csupasz a szentem, tehát kéne rá valami szép ruha. Nosza,
megtervezik vagy megveszik a borítót, egy esztéta ír hozzá fülszöveget,
esetleg előolvasókhoz kerül, bloggerekhez, ismert emberekhez, akik írnak
valami kedveset – szigorúan csak rövidet és frappánsat –, és még közel
sem vagyunk készen. Ó, nem! Ez csak a jéghegy csúcsa.
Először is szenteljünk kicsit nagyobb figyelmet a borító hátoldalán
vagy belső fülén olvasható ajánlónak. Gyakran elgondolkodom rajta, kik
írják az ismertetőket – néha minden fordulatot ellőnek, sok esetben
elejétől a végéig kiemelik a fontosabb részeket, sőt, még az is
előfordul, hogy egyáltalán nem arról szólnak, amiről a történet maga.
Ezeken azonban legfeljebb utólag mérgelődhetünk, mert e mondatoknak el
kell adniuk a kérdéses terméket. Tudom, hogy sokaknak fáj, de a könyvek
is csak termékek, hasznot hajtanak az írónak, a kiadónak, tehát az
ismertetők olvasása után minimum azt kell éreznünk: „nem bírjuk ki
nélküle, hopp, kosárba vele!” (Azért zárójelben megjegyezném, hogy a
borító szintén fontos szempont lehet, de ebbe most inkább nem mennék
bele, mert az egyik kedvenc témám lévén másról nem is igen beszélnék.)
Ez igazából csak akkor működik megfelelően, ha már a boltban állunk, és
van időnk körbetaperolni, szaglászni, simogatni a kiszemelt áldozatot.
Az új könyvek illata, mint afféle afrodiziákum, sok szerencsétlen
betűfüggőt sodor meggondolatlan vásárlásba, viszont könnyedén
előfordulhat, hogy a tartalom ismerete nélkül is felkeltette valami a
figyelmünket. Egyszerűen csak meg akarjuk venni. Nem véletlen használom
az „akarjuk” szót, a „szeretném” ezen a ponton, már nem létezik. Hogy
lehet ez?
Tételezzük fel, hogy naponta kétszer teljesen gyanútlanul utazunk a
metrón. Kapaszkodás közben tekintgetünk jobbra-balra, vagy az aktuális
könyvünkből emeljük ki fejünket, hogy megszemléljük, mégis merre járunk –
nehogy az történjen, mint legutóbb, amikor annyira belemerültünk az
olvasásba, hogy továbbutaztunk –, és az első dolog, amit meglátunk, egy
szép nagy, tarka plakát. Szerepel rajta a borító, hangzatos ajánlás
valami híres újságírótól vagy írótól, és mindezeket annyit látjuk, hogy
szinte el is hisszük, az évtized legjobb romantikus, fantasztikus vagy
akármilyen irodalmát látjuk. Mivel minden átszállás során ugyanezt
tapasztaljuk, mert a buszmegálló plakátja is ezt erősíti, és még a
mozgólépcsőn haladva sem látunk mást, bizony úgy kezdjük sejteni, ő a
tökéletes számunkra. Vágyunk rá, birtokolni akarjuk… Hogy másról ne is
szóljak, a villamosok is tökéletes felületet biztosítanak a plakátolásra
– de ez nem csupán Budapest sajátossága, minden hirdetőoszlop, minden
szabad, ragasztható felület, házak tetején, oldalán, autópályák mellett
megteszi.
Talán azt gondolnánk, a rádió vagy tévé nem alkalmas „felület” az
olvasás népszerűsítésére, de néha bizony ott is ráakadhatunk
kedvenceinkre. A kulturális ajánlók ugyanis tökéletesen betöltik
szerepüket verbális formában is, hiszen szívesen hallgatjuk azokat az
embereket, akiket képzeletben nem ruháztunk fel hanggal, csupán temérdek
szóval. Sok újság – az ingyenesen osztott kiadványoktól a méregdrága
képes lapokig bezárólag – szentel egy-két hasábot az aktuális
megjeleléseknek, a kulturális folyóiratok szintén propagálnak néhány
alkotást. Számtalan könyv végén rejtőznek előzetesek, sokszor a hozzá
kapott könyvjelző is terelgeti a figyelmünket, és persze léteznek azok a
kis füzetecskék, amiket szintén a vásárlásnál kapunk, hogy az aktuális
kiadó további remekeit ajánlja. Néhány könyvterjesztő saját kiadványban
gyűjti össze a könyvmegjelenéseket – nem ritkán dedikálási
lehetőségekkel összehangolva –, amit a fizetéskor tesznek a táskánkba, a
számlához csatolnak, vagy egyszerűen csak elvehetjük a pultról. Ezzel
pedig elérkeztünk az írói brand, mint márka kérdéséhez.
Nem tudom, ki hogy van vele, de amikor értesülök az egyik kedvenc
íróm könyvének új megjelenéséről, nem igazán érdekelnek sem az ajánlók,
sem a kritikusok, szépen előrendelem, és beleteszem a kosárba. Amikor
valakinek a stílusa elvarázsol, hajlamos vagyok elolvasni minden
könyvét, legyen az ifjúsági irodalom vagy társadalmi dráma. Amikor ugyanis valaki jól ír, már mindegy, hogy mit, csak írjon. Tóth Krisztina
is csak nemrég került a látókörömbe, de olyan sokoldalú, hogy az egész
család érdeklődési körét képes lefedni. Voltam egy dedikálásán, ahol
előttem nem kevesebb, mint öt nyolc év alatti toporgott, miközben
mögöttem már csak felnőttek álltak. Valahogy így kell felépíteni egy
olvasóbázist.
A fenti lehetőségek számomra az úgynevezett „kézzelfogható”
kategóriát képezik, ráadásul ezek azok a lehetőségek, ahogyan a szüleim
választanak, én azonban sok esetben máshol akadok horogra – a világháló
jobbnál jobb lehetőségeket tartogat számomra, és mivel bloggerként én is
egyike vagyok ennek a virtuális gépezetnek, közelebb is érzem magamhoz.
Természetesen a net sem mentes a reklámtól, néhány oldalon akarva
vagy akaratlanul is az arcunkba ugranak az ajánlók. Akármilyen honlapra
lépek is be, biztosan találkozom néhány olyan darabbal, amire nemigen
vagyok kíváncsi, de hacsak nem használok valamilyen reklámblokkoló
alkalmazást, ezeket nem lehet elkerülni. E-mailben is kapom a
szóróanyagokat, amiben könyváruházak keresnek meg az aktuális
ajánlatukkal, és néha bizony nagyon nehéz ellenállni nekik. Emellett
léteznek olyan oldalak, ahol a kiadókkal, írókkal többnyire
együttműködve olvashatunk az új-régi megjelenésekről. Ez igaz többek
között az ekultura.hu-ra és egyéb kulturális honlapokra, de természetes a
család kisgyerekeit képező blogokra is, akik nem kevés pénzt költenek
értékes hobbijukra, hogy aztán ízekre cincálhassák vagy esetleg az égbe
emelhessék egy bejegyzés erejéig az adott darabot. A recenziós példányok
megléte persze szerves részét képezi a folyamatnak, így azért ez a
forrás sem tekinthető teljesen függetlennek, és bár az mindig hízelgő,
ha az ember lányának kiadók ajánlgatnak könyvet, az őszinteség az, ami
megtartja az olvasókat.
Talán mert magam is blogger vagyok, szeretném azt hinni, hogy a
véleményünk mérvadó. Az olvasóim túlnyomó részben a fiatalabb
korosztályból kerülnek ki, ők azok, akik már szinte zsigeri késztetésből
szörfölnek a neten. Keresnek és találnak. A trendek azonban mindig
változhatnak, az egyedi oldallátogatások helyett elérkezett a külföldön
rendkívül népszerű, szervezett könyves blogturnék ideje. Ez pont azt
takarja, amit a neve sugall: a kiadók igyekeznek magukhoz édesgetni
minél több bloggert, akik azt vállalják a könyvekért cserébe, hogy még a
megjelenés előtt széleskörű reklámkampányba fognak. Ajánlókat,
interjúkat, érdekességeket és részleteket tesznek közzé, majd
véleményezik is a kérdéses művet. Mivel a támadás minden irányból
megállíthatatlanul hömpölyög, hihetetlen tömegeket ér el, akik már
hetekkel a könyvek megjelenése előtt azon keseregnek, hogy mikor
vásárolhatnak már. Ebben a kapcsolatban minden fél jól jár. Először is a
kiadó elér olyan tömegekhez, akikhez a szokványos úton nem, a bloggerek
új könyvekkel, temérdek olvasóval gazdagodnak, és ha figyelembe
vesszük, hogy néhányan ebből élnek – noha ez inkább külhonra jellemző,
Magyarországon szigorúan hobbi –, akkor ugye már érthető ennek a
fontossága. Ráadásul az olvasó is kap egy átfogó képet nagyjából
mindenről, és grátisz ajándékként beleolvashat a kérdéses könyvekbe,
sőt, játszhat is értük.
Ez az a szerencsés hármas együttállás, ami arra késztetett kishazánkban is többeket, hogy útjára indítsák ezt a rendszert. A Blogturné Klub
rajongóinak a száma ugyan még nem érte el az ezret, de ha figyelembe
vesszük, hogy van olyan nyereményjáték, amire kettő-négyezer potenciális
olvasó jelentkezett, akkor ez már tetemes szám. A párhuzamosan öt-tíz
blogon folyó kampányok nem csak a saját olvasóikat vonzzák, de a
különböző közösségi oldalaknak hála – facebook, tumblr, twitter, g+,
printles és a többi – egy-egy kampány több tízezer emberhez juthat el.
Sőt, bizony néhány külföldi író is figyelemmel kísérte a fejleményeket,
még ha nem is igen értett belőle egy szót sem. Természetesen a kiadók
adják az extrák egy részét, interjúkat sokszor csak rajtuk keresztül
kérhetnek, ők biztosítják a nyereménykönyveket, és teremtik meg a
beleolvasás lehetőségét is, de ettől függetlenül sok blogger maga
kopogtat az íróknál, majd képeket válogat a szereplőkhöz, akikkel
képzelt riportot készít, valamint a bannerek és gifek is saját munkák –
mert a lelkesedésük határtalan.
A kiadók – természetesen szintén aktívan használják a közösségi
oldalakat – munkáját képezi a nálunk még ritkább, de szépen növekvő
könyvtrailerek megalkotása is. Hát nem klassz, amikor a kedvenc
szereplőid integetnek ki neked egy YouTube videóról? Némelyik olyan jól
sikerült – mint például az Ad Astra Leviatán
trailere –, hogy az író megosztotta a saját honlapján is. A sors fura
fintora, hogy idegen nyelveket beszélő hazánkfiai, akik külföldi
oldalakat is látogatnak, onnan értesültek a hazai megjelenésről.
Persze néha írók is üzengetnek nekünk különböző videómegosztókon
keresztül, mert ahogyan könyveket, úgy blogot is írnak, író-olvasó
találkozóra járnak, és még ha nincs is lehetőséged elmenni valahova
személyesen, hát nyugodtan visszanézheted
vagy olvashatod, mert személyes hőseink, a kedvenc íróink közelebb
kerültek hozzánk, mint bármikor ezelőtt. Ezzel pedig saját magukat
árulják, azaz építik a fentebb már említett írói brandjüket. És ez is
reklám – talán nem gondoltuk volna, pedig az. Amikor egy ismeretlen finn
nemzetiségű íróról megállapítjuk, hogy milyen közvetlen, szimpatikus
ember, onnan már csak egy lépés kell, és már meg is vettük a könyvét. Én
legalábbis megvettem.
Ez egy kis ország, még kisebb piaccal, amit mégis hihetetlen
mennyiségű könyvvel árasztanak el. Hogy a kiadásból bevétel is lehessen,
nem elég bízni a vakszerencsében, ezért aztán minden ajánlótípus adott
csoportot céloz, és korántsem céltalan vagy ablakon kidobott pénz a
reklámba ölt temérdek forint. Bizonyára sokan emlékszünk a karácsony
környéki dömpingekre: tavaly például E. L. James
trilógiája borzolta a kedélyeket. Akármilyen üzletbe mentem, akármelyik
oldalt nyitottam meg, az arcomba ugrott, mint afféle jól idomított alien,
és egyből nyomakodott le a torkomon. Nálam ugyan ellenállásba ütközött,
de aztán jött a fordítóbotrány és kiderült, ennél jobb reklámot nem is
kaphatott volna a sorozat – végül csak elolvastam a szériát, igaz
angolul –, a fordító elhíresült mémsége pedig többet hozott a konyhára,
mint bármi más. Magam láttam, ahogy tanácstalan férfiak csoportja
tehetetlenül sétál a könyvesboltok sikerlistája előtt, és a
romantikusnak árult erotikus irodalmakat kapják le egymás után a
polcról. Biztos örültek nekik otthon, főleg azért, mert a híresztelések
szerint fellendítették jó néhány pár nemi életét. Mi ez, ha nem
bújtatott reklám? Az aktuális trendek oldalszelén lavírozó kiadók pedig
egyik megjelenéssel adják el a másikat, azzal a felkiáltással: ez pont
olyan, mint… És bizony ez is működik, még akkor is, ha nem igaz – de már
megvettük, hazavittük, hát elolvassuk.
A trükkök száma szinte – ahogyan az elmélkedésem elején is jeleztem –
végtelen, a legfurcsább az, sok esetben észre sem vesszük, miként
terelgetnek. A népszerűsítést elősegítő eszközök lehetnek direktek,
indirektek, már-már zaklatásba hajlók, kertek alatt osonók vagy akár a
véletlen eredményei is, de hogy ténylegesen szükségesek-e ilyen
formában, azon azért érdemes elgondolkodnunk. Természetesen valahogyan
döntenünk kell, de valóban jó az nekünk, ha mások mondják meg, mit kell
megvennünk? Sokan nem szeretnek magukra tömegfogyasztóként gondolni, de a
tények ettől még makacs dolgok. A potenciális vásárlónak nincsen arca,
ellenben van egy pénztárcája, amiből ki lehet bűvölni a tartalmát. Már
ha hagyja, ehhez azonban olyasmit kell kínálni a számára, aminek nem tud
ellenállni, és ez bizony kétélű fegyvernek bizonyulhat. Mindig léteznek
divatos és keresett témák, amik idővel sajnos kezdenek lejárni,
kifakulni, és ennek megvan az eredménye. A kiadók szép sorban kaszálják
el azokat a sorozatokat, amikre már nem gondolhatnak aranytojást tojó
tyúkként. Meg lehet őket is érteni, de itt maradtak az olvasók a
szokásos adagjuk nélkül, és természetesen háborognak. Ez a jelenség már
annyira szokványos és mindennapos lett, hogy egyre többen döntenek úgy,
nem kezdenek új sorozatba. Semmilyenbe.
Én magam két kiadót – a magyar íróik kivételével – bojkottáltam már a
népes kínálatból, mert nem csak pénzem, de véleményem is van, amihez a
végsőkig ragaszkodom. Viszont nekem is döntenem kell valahogy. Még
mindig a saját ízlésem a legjobb szűrő, és van, amire egyszerűen nem
vágyom. Megpróbálok értelmet keresni a fülszövegekben, és nem hagyom
magam becsapni. Ha tehetem, hát beleolvasok egy könyvbe a kiadó oldalán
vagy a könyvesboltban állva, mert néhány oldal után kiderül, hogy a
téma, a fogalmazás értem kiállt-e. És ha nem, hát otthagyom. Azért mert
mindenki más szerint valami jó, az nem azt jelenti, hogy én is szeretni
fogom. Talán ezzel kicsit magam ellen is beszélek, de ne fogadjunk el
mindent kézpénznek. Tessék gondolkodni kicsit! Szerintem mindenkitől
kérdezték gyerekkorában: „És ha a többiek beugranak a kútba, te is
ugrasz?”
Ez a bejegyzés az ekultura.hu részét képezi
Nagyon tetszik a poszt, új dolgokat is megtudtam :) Egyet is értek Veled!
VálaszTörlésKöszönöm, már megérte ;)
Törlés