2017. december 30., szombat

Napi apró - könyvekről röviden #6

A jó hír az, hogy bár az íráshoz nincs kedvem, legalábbis nagy, kifejtő, reeás posztok formájában, viszont tök jól haladok, ami az olvasást illeti. És ez nagyon fel tud villanyozni. Jó, azért valami nekem is sikerülhet! És ha ezt az évet nézem, ami egyaránt illethető hektikus, zavaros, érzelmileg felkavaró és iszonyatosan fárasztó jelzőkkel, igazán elégedett lehetek a változatosságával, a némi óvatos kísérletezgetés ellenére is.

Talán a listát nézve úgy tűnhet, hogy sok angol könyvet olvasok, de valójában, még mindig a magyar nyelvűek vezetnek. Ennek ellenére ebben a felhozatalban, a három angol nyelvű kiadásból csak egy kapható magyarul, és ha engem kérdeztek, ez szégyen.  Persze ez egy kis piac, ahol igazán zseniális darabokat is meg lehet folytatni reklám és egyéb hirdetések hiányában, de az ember lánya valahogy sosem adja fel a reményt.

Benedict Jacka: Cursed (Alex Verus #2)

Alex élete felbolydult, túlságosan ismert lett. Nehéz meghúzni magad, ha mindenki tudja, ki vagy, azonban ez mégis csak jár némi előnnyel, megrendeléseket kap. Luna a tanonca, akire az életét is rábízta volna korábban, most eltávolodni látszik, és nem segít az sem a kapcsolatukon, amikor egy ismeretlen nő a boltjába menekül. Természetesen hozza a saját bajait, és mire észbe kap, már megint nyakig ül a bajban. Csupán az a kérdés, a sajátjában, esetleg a máséban, avagy ez a kettő egy és ugyanaz. 

Újabb varázslények, mágusok, varázslatok és harcok várnak hősünkre, aki nem is annyira lelkes a rengeteg lehetőségtől. Bár az is igaz, némileg maga megy a pofon elé. Ahogy arra számítottam,  Curesd hozta a kötelezőt, jóllehet a sztori némileg kiszámítható, de cserében olyan karaktereket, és velük történő szituációkat kapunk, ami egyszerűen mindenért kárpótol. Fájdalom, de humorban még mindig nem annyira erős, mint Dresden, azért mintha ezen a részen aprócskát fejlődött volna. Alex és Luna konfliktusa újabb színt hoz a páros életébe, aminek a lezárása viszont túl könnyen megy. Jóllehet a derék varázslót akkor éppen sokkal nagyon problémák aggasztják, mégsem lehet mindent elintézni egy vállrándítással?! Vagy igen?
S ahogy újabb apró momentumok derülnek ki a múltjukból, néhány kedves és kedvetlen, sőt egyenesen vonakodó karakter is felbukkan az előzményből. Határozottan kedvenc gyanús, mindenképpen folytatom.

És itt bele is olvashattok! 

8/10

Jordanna Max Brodsky: Winter of the Gods (Olympus Bound #2)

Selene nem lesz szeretőbb és együtt érzőbb, és az is hamar kiderül, a karácsony nem éppen a kedvenc ünnepe. És akkor ez még enyhe kifejezés. Theo közelsége egyszerre jó ész rossz, olaj a tűzre, és gyógyír a sebre, de amikor egy férfit megölnek a Wall Streeten, mindketten attól tartanak, egy újabb kultusz ütötte fel a fejét. A helyzet valójában sokkal rosszabb, emberek helyett isteneket gyilkolnak. 

Az alap sztori még mindig zseniális, de ez a történet jelentősen kiszámíthatóbb volt, mint az első. Néhányakat zavart Artemisz vonakodása, engem speciel nem. Nagyon is érthetőnek tartom, hogy háromezer évnyi cölibátust nehéz felcserélni egy stabil párkapcsolattal. Theo igazodik hozzá, levakarhatatlanul szereti, akkor is, ha a nő nem akarja, ami ugye egy stabil konfliktus forrást eredményez. Az a fajta kémia, amire panaszkodnak, azaz a hiányára, épp innen származik, szóval ez rendben van. Sőt, erről szívesen olvastam volna többet. Azonban az írónőnk behozott egy harmadikat, amire aztán semmi szükség nem volt, és egy sereg egyéb dolgot a múltból, amik a gyilkossággal együtt már soknak bizonyulnak a vadásznak.

Azt kétségkívül elismerem, az összhatás kimondottan érdekes, nem is értem, mért fanyalgom. Talán mert már a felénél sejtettem, nem sokra rá pedig tudtam, ki az elkövető? Vagy hogy a keményfejű főhősnőnk nem hallgat senkire, és mikor egy még keményebb fejű rokonnal találkozik, egyből elfogadja az ő elméletét? A gondolkodás hiánya? Hogy erőből akar megoldani mindent? A karakter lassan, de azért fejlődik, a vágyam, hogy több istennel találkoznék, beteljesült, és azt is szerettem, a mitológia továbbra is érdekes, és mégis kevés. A trilógia befejező kötete ennek ellenére várom, hiszen érdekel a sztori, főleg a második rész végének tükrében, amiért mondjuk Brodsky, bár bátor volt, de elmehetne a...

7/10

Georges Simenon: Maigret és a víg kompánia


Maigret épp követni kívánja a legtöbb párizsi példáját, és a már nyaraló felesége után indulna, de előtte még meglátogat egy halálraítéltet az utolsó napján. A férfi, talán hogy könnyítsen a saját lelkiismeretén, elmeséli, hogy néhány éve másodmagával egy gyilkost zsaroltak. Nem árulja el kit, és azt sem, ki az áldozat, de megadja az ivó nevét, ahol újra ráakadt az elkövetőre. Maigret minden józan ész ellenére nem tudja kiverni a fejéből, és hamarosan elkezdi felgöngyölíteni a szálakat.

Simeonban nem lehet csalódni. Egyszerűen csak nem. Már nagyon rég készültem rá, hogy elkezdem olvasni, még valamikor felnőttkorom hajnalán, vagy késő tiniként akadtam rá, imádtam a Michael Gambon főszereplésével készült sorozatot, de csupán pár darabot olvastam, és ezen ideje volt változtatni. Az egész történet magja egy Agatha Christie idézetben rejlik, miszerint régi bűnnek hosszú az árnyéka, de azért nem kell aggódni, frissebbek is felszínre kerülnek.

A Maigret és a víg kompánia csupán 144 oldal, de az 144 oldalnyi tömény jóság. Nem is kell belőle több. Igazi lassú, békebeli krimi, amikor még a lábmunka, a véletlenek összjátéka, és egy detektív együttesen kellettek a bűnügy kiderítéséhez. A hangulata, a világ, a kor egyaránt elbájoló, s félelmetesen nem fog rajta az idő sem. Tökéletes egy estés kikapcsolódás a műfaj szerelmeseinek.

9/10


Rick Riordan: Percy Jackson and the Greek Heroes (Percy Jackson and the Olympians companion book)

Percy a görög istenek után a mitológia legnagyobb, legismertebb vagy épp alig emlegetett hőseit vonultatja fel. Ennyi, erről szól. Persze zseniális, hiszen Riordan, elképesztően szórakoztató, mert Percy, no meg itt és ott némileg tragikus, hiszen Görög mitológia. Bár a nagy részét, ha nem is ebben az egyedi stílusban, de már ismertem, azért sok újdonságot tartogatott. Meglepően sokat. Borítékolható a nevetés, izgulás és persze a borzongás is, de nem feltétlen ebben a sorrendben. Komolyan, ez a hatalmas, halállal, vérfertőzéssel, haraggal és gőggel telt család elképesztő, ha nem is feltétlen pozitív értelemben. Csoda, hogy akadnak köztük normális, szerethető karakterek is.

Az olvasóra rengeteg kaland, tengernyi vér, küzdelem, és néhány jelentős győzelem vár. No meg az istenek, akik gyakran bosszúszomjasak, buják és bekavarnak a gyerekeiknek. Jó, azért nem részrehajlóak, sokszor más istenek gyerekeivel is megteszik ugyanezt, mert hol van az megírva, hogy a családodon belül mindenkit szeretned kell?!

Jóllehet, az iskolában nem így tanították, de ahogy a kötet előzményének értékelésénél elmélkedtem, ha valamelyik ötletes tanár hasonló módon cselekedne, biztosan jobban és többen emlékeznének rá. Mert mindent lehet jól és rosszul előadni, márpedig ahogy Riordan mesél, úgy nem sokan képesek.

10/10

15 megjegyzés:

  1. Haha, mindenki összegzőket meg jövő évi terveket ír az utolsó pillanatban. :D De én nagyon szeretem ezeket olvasni. :)

    Riordant biztos el fogom olvasni, előbb-utóbb csak utolérem magam a könyveivel, de a többi is érdekelne - majd egyszer... :D ;)

    VálaszTörlés
  2. Én is írok, de arra még van egy napom, vagy ha elsején jön ki sem történik tragédia. ;) Viszont ez már félig kész volt, kár lett volna elfecsérelni.

    Hajrá, hajrá! Szépen hozzák őket magyarul, szóval már csak idő kell hozzá ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is fogok évösszegzőt írni, de én is lehet, hogy csak elsején. Jó lesz az akkor is. :)

      Törlés
    2. Nekem is az 1-je vagy a 2-a az esélyesebb, de legalább nem mindenki egyszerre ír! :)

      Törlés
    3. Pupi, miattad kezdtem el én is írni, szóval akármikor teszed ki, várni fogom ;)

      Törlés
  3. Jacka meg Brodsky, de szerettem az első részeket! folytatni kellene. magyarul úgysem fog jönni soha.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, viszonylag kevés az esélye. Nem mondom, hogy lehetetlen, csak kevés. És ha ki is jön, esélyes, hogy egy rész után kaszát kap. Olyan könyvek halnak el, vagy épp csak döcögnek, amik máshol sikerek, mindenki azt hiszi, hogy a kinti felhajtás eladja itt is. No de aki értesül a kinti felhajtásról, beszél más nyelven is, akkor minek várjon az itthonira. A többiek felett pedig észrevétlen múlik el minden. :)

      Folytasd csak, nem fogod megbánni egyiket sem ;)

      Törlés
  4. Bevallom őszintén, csak a Simenonos részt olvastam, de az megmelengette kis Simenonitisben szenvedő lelkemet! :D "Simeonban nem lehet csalódni. Egyszerűen csak nem." Így van, így, így! Olvass még sokat tőle! A víg kompániás kötet nekem valahogy kimaradt a többi közt az új agavésok közül, de feltettem vcs-re jövőre, szóval én is elolvasom. :)
    Nem is tudtam, hogy van Gambonnal sorozat, nahát! Köszi ezt is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is kell mást, azért jó, mert mindenki szemezgethet belőle.
      Nem tudtad? :o Mondjuk fiatalabb vagy nálam, de ennyivel... lehet. :D Imádom, ne hagyd ki. '92-es, és szerintem zseniális. :) Jó, nem vagyok olyan szakértő, mint te. Kíváncsi vagyok, mit fogsz hozzá szólni. :)

      Törlés
    2. Majd egyszer megsúgom, hogy hány éves vagyok. ;))) De amúgy nekem nagyon-nagyon kimaradt Simenon az életemből sokáig... én tényleg csak kb. 5 éve ismertem meg őt és a felügyelő történeteit, amikor az Agave nekiállt kiadni. Addig csak említés szintjén ismertem, hogy Maigret egy pipázó felügyelő, slussz-passz. :) De miután beleszerelmesedtem, dobtam is miatta a krimi királynőjét, és őt tettem piedesztálra. :D
      Korántsem vagyok szakértő, csak az elmúlt időszakban sokat olvastam tőle és róla. :)))

      Törlés
    3. Oké, súgd ;) Mondjuk én nem dobom Christie-t senkiért, legfeljebb mellé emelek embereket. ;)
      Igen sokat, és jól tetted. Én is szándékozom majd követni ezt az utat ;)

      Törlés
    4. Én sem úgy "dobtam", csak egy időre háttérbe szorult inkább. :) De majd szándékozom újra olvasni tőle és persze újfent elismerni tehetségét. :)

      Törlés
    5. Jó, hát semmi baj nem lehet abból, hogy egy azon piedesztán kell megosztozniuk :D

      Törlés
    6. Hát ennél nagyobb bajuk (meg bajunk!) ne legyen! :D

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...