2013. február 25., hétfő

Gengszterosztag

Gangster Squad


színes, feliratos, amerikai krimi, 115 perc, 2012

rendező: Ruben Fleischer
forgatókönyvíró: Will Beall, Paul Lieberman
zeneszerző: Carter Burwell
operatőr: Dion Beebe
producer: Dan Lin, Kevin McCormick, Michael Tadross
vágó: James Herbert, Alan Baumgarten

szereplő(k):
Josh Brolin (John O'Mara őrmester)
Ryan Gosling (Jerry Wooters őrmester)
Sean Penn (Mickey Cohen)
Emma Stone (Grace Faraday)
Giovanni Ribisi (Conway Keeler)
Mireille Enos (Connie O'Mara)
Robert Patrick (Max Kennard)
Anthony Mackie (Coleman Harris)

A szombatot gyakorlatilag moziban töltöttük. Három filmet néztünk meg, igaz csak kettő (Lenyűgöző teremtmények, Die Hard 5. Szeretnék róluk írni, csak levegőt! ) volt betervezve. No de már úgy is elment az egész nap, és nem volt kedvem hazamenni sem, no meg a Boszorkányvadászok is érdekelt, így visszaálltunk a sorba. És ekkor megláttam, hogy adják a Gengszterosztagot is.

A film azóta érdekelt, hogy az első trailer kijött belőle(valamikor tavaly ősszel), nem is értem, hogyan felejthettem el, de egyből tudtam, nem hagyhatom ki. Ezt a filmet megint nekem készítették.

Los Anbelesben járunk 1949-ben. A háború utószelei még érződnek, amikor Mickey Cohen gyakorlatilag a város egyeduralkodója. A gengszter megvesz mindenkit, akit meg lehet venni, és megszabadul azoktól, akik zavarják a köreit. A rendőrfőnök azonban úgy gondolja, ez így nem elfogadható, ezért megbízza John O'Mara őrmestert, aki szintén hasonlóan érezz, hogy hozzon létre egy különítményt, akik a szerv oltalma nélkül ugyan, mondhatni fű alatt, de rendet tesz.

Oké! Akik olvasták a Fékezhetetlenről szóló ömlengésemet, már biztosan tudják, odáig vagyok a gengszteres filmekért. Odáig vagyok, mert a kor mocskos, brutális romantikája elbűvölő. Az öltönyök, a kalapok, a rutinszerű dohányzások, a zene, a lebújok, bárok, tánctermek, italozok, zugkocsmák, nyilvános kivégzések, kegyetlen leszámolások, véletlen áldozatok, nyílt tűzharcok az utcákon sokkal vonzóbb néhány évtized távlatából. Akkor szerintem nem élveztem volna...

Nos, a film valós eseményeket dolgoz fel, de nem igen merném azt mondani, hogy valósághű. Nem állítom, hogy mindent tudok a kor gengsztereiről, de Cohen neve sokaknak csenghet ismerősen, és én nem egészen így emlékszem. Ben “Bugsy” Seigellel dolgozott együtt és valamiért úgy rémlik, hogy az ötvenes években adócsalásért kapták el őt is, mint anno Al Caponét. A bűneihez képest viszonylag hamar szabadult. Persze lehet, hogy tévedek, de ez a sejtés nem befolyásolt a filmélményemet, hiszen ez a hangulatból semmit sem von le.

Sean Penn kétségkívül zseniális Cohen. Már önmagában ezért megérte volna. Nem állítom, hogy félisteni lenne, de azért egy Istenáldotta tehetség a minimum, és ehhez nem férhet semmi kétség. Az utóbbi években egyre kevesebb filmben tűnt fel, de igaza van. Csak a legjobbakat választotta, és ez a megalománián, erőszakos, felörült úgy passzol hozzá, mint ahogy húsra a bőr. Mindent el tud játszani, az a három Oscar majdnem hogy kevés.

Josh Brolin tekintetében még van mit pótolnom. Szinte csak a MIB3-ból emlékszem rá, és bár a nagy átlagtól eltérően nekem tetszett, azért ennél jóval több és komolyabb szerepe is volt már.  Most mindenesetre elérte, hogy elkezdjek kicsit jobban figyelni a munkásságára.

Ryan Gosling persze legtöbben a Drive-ból ismerik, de a feltörekvő csillagra már oda kell figyelni. Szerettem a kissé bohém, meggondolatlan rendőr szerepében, azért ezentúl szinkronosan nézem inkább. Ahogyan a hangja, úgy az egész megjelenéséről sem a férfi jelző jut eszembe és hát legyünk őszinték, úri dzsigolónak tökéletes. Viszont a kamera szereti és ő nagyon jól tudja, mi a dolga. Ez nekem elég, ráadásul ha őszinte akarok lenni, a karakteréhez passzol a hangja is.

Emma Stone továbbra sem tudott meggyőzni a színészi kvalitásairól. Mindenki azt mondja, hogy nagyszerű színésznő, de én hiányolom belőle az igazi karaktert. Igazából a jelenleg futó új lánykák jelentős részéből hiányolom Emma Thompson, Meryl Streep vagy Susan Sarandon nagyságát.Persze a hölgy még fiatal, és vannak jobb szerepei is azoknál, amiket mostanában kap, szóval megelőlegezem a bizalmat, és várok türelmesen.

A mellékszereplők láttán is sírni lett volna kedven, mégpedig a gyönyörtől. Nick Noltie, Robert Patrick, Holt McCallany és Giovanni Ribisi egyformán kedvesek a szívemnek és bár egyiküknek sem jutott pár percné több idő, határozottan emelték a film színvonalát.

Imádtam, hogy feliratos, mert az eredeti hangok megint annyival többet tudtak adni, mint a szinkronos előzetes. Néhány hölgy megint nem tudta értékelni a látottakat, de nem hagytam magam befolyásolni. Én bizony teljesen hatás alatt voltam. Van valami heroikus egy csapat jól öltözött és szépen fésült fickóban, akik az igazságárt harcolnak igen nagy fegyverekkel.

Ha már szóba került a Fékezhetetlen, ennek teljesen más a hangulata. Az sokkal komótosabban csordogált, afféle vidéki tempóban, a Gengszterosztag pedig szinte az elejétől pörög. A téma szerelmeseinek szintén kötelező darab, mert még ha másmilyen is, legalább annyira jó, szóval ismét maximum pontot adtam.

10/10


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...