2012. január 6., péntek

Sherlock Holmes 2. - Árnyjáték

Sherlock Holmes: A Game of Shadows


amerikai akciófilm, 129 perc (2011)

rendező: Guy Ritchie
író: Arthur Conan Doyle
forgatókönyvíró: Kieran Mulroney, Michele Mulroney
zeneszerző: Hans Zimmer
operatőr: Philippe Rousselot
producer: Susan Downey, Gary Goetzman, Dan Lin, Joel Silver, Lionel Wigram
vágó: James Herbert

szereplő(k):
Robert Downey Jr. (Sherlock Holmes)
Jude Law (Dr. John Watson)
Jared Harris (Moriaty professzor)
Noomi Rapace (Sim)
Rachel McAdams (Irene Adler)
Kelly Reilly (Mary Morstan)
Geraldine James (Mrs. Hudson)
Stephen Fry (Mycroft Holmes)

Újra együtt az álom trió! Na, eddig jó! Guy-Robert-Jude már bebizonyították, hogy mindent visznek, tehát nagyon magas elvárásokkal érkeztem tegnap este a vetítésre. Azzal ugyan tisztában voltam, akármekkora rajongója is vagyok a deduktívan elemző nyomozónak, hogy a feldolgozás csak nyomokban tartalmaz Sherlockot, mégis olyan erős ez a kombináció, amiért hajlamos vagyok megfelejtkezni a történet kifacsarásáról.

Dr. Watson az esküvőjére, Moriaty minden idők legnagyobb gaztettére, Holmes pedig ellenlábasának elfogására készül. Mindenki teszi a dolgát gőzerővel. Sherlock nyomozása szerteágazó, szövevényes, koránt sem meglepő, hogy nem csupán ellenfele, de fivére, Mycroft is szemmel tartja.

Eközben a felettébb érdekesen alakuló legénybúcsú után, az ifjú pár nászútra indul. Nincsenek felkészülve sem Moriaty katonáira, sem Holmes megjelenésére. Watson bármennyire szeretne kimaradni, már nem teheti meg, így még utolsó utáni alkalommal  kézbe veszi a revolverét és harcba száll barátja oldalán.

Guy Ritchie legzseniálisabb húzása volt Holmes szerepét Robert Downey Jr.-ra osztani. Ugyanis a közhiedelemmel ellentétben a mi utánozhatatlan elméjű detektívünk nem kimondottan jófiú. Iszik, drogozik, önpusztító életmódot folytat. Példának okáért kokainnal kísérletezget minden olyan esetben, amikor unatkozik.  Márpedig ez nyomot hagy az arcon és a jellemen egyaránt. Így Downey Jr., a borostás, züllött, adott esetben mosdatlan, szakadt alakítása szerintem minden idők legjobb Holmesa. Lehet velem vitatkozni, de azt leszámítva, hogy kissé nyúlánkabb alkatnak gondoltam, nagyjából ilyennek képzeltem gyerekkoromban. Watson számomra a hiszékeny, lassú felfogású, de jóindulatú barát, aminek Jude Law nem felel meg tökéletesen, jellemében inkább Holmeshoz igazították, mégis nagyszerű figura lett, ami egy ilyen akció központú feldolgozásban nemcsak fontos, de szükséges is.

A történet igen nagy vonalakban ugyan, de  Arthur Conan Doyle Az utolsó eset című novellájára épül. Legalábbis annak a végére (aki nem olvasta, szégyellje magát).

Jared Harrisra először rá sem ismertem, nagyon megzavart a szakáll. A magyar hang viszont egyáltalán nem illett magához a karakterhez. Moriaty professzorként hiába nagyszerű, ha egyszer az alakítást agyoncsapta egy karakterben idegen hang. Stephen Fry tökéletesen hozta az elvárhatót, az ő esetében is igaz, hogy egy nagyjából harminc évvel fiatalabb színész igen nagy nehézségek árán tud csak megfelelni a szinkronszerepnek.

Noomi Rapace sajnos akármit tesz, ilyen produkcióval örökre tetovált lány marad. Nem láttam különösebb érzelmeket az arcán. Az antiszociális Lisbeth Salanderhez ez kitűnő, de egy tüzes cigánylány szerepére valamivel több kéne. Tudom, megint kötözködöm, de amennyire imádtam abban a karakterben épp annyira volt idegen a mostaniban.

Ez egy igazi Guy Ritchie film, nagyszerű szereposztással, rengeteg poénnal, remekbe szabott akciójelenetekkel, fantasztikus képi világgal. Ennek ellene számomra kissé vérszegényre sikerült. Megbocsáthatatlan, amit Mycroft, aki öccse szerint sokkal kiválóbb elme, mint ő maga, karakterével tettek. Szórakoztatónak ugyan szórakoztató, de minden rajongó számára főbűn. Kicsit soknak találtam a viccelődést, nem volt viszont elég erős a forgatókönyv. Néha egyik eseményből csak úgy átcsöppenünk a másikba. Magyarán a történet gyenge és még kevesebb benne Holmes.

Szeretnék magas pontot adni, mert szeretem és mert jóindulatú vagyok. Még csak azt sem mondhatnám, kár megnézni moziba. Érdemes, mert szórakoztató, mert pörgős, mert a trió megint üt, de hagyott hátra valami ürességet. Míg az első rész extázisba hozott és jó néhányszor ismételtem, ez megfelelt egynek. Jó, de messze nem kitűnő.

Bevallhatóan meghasonlottam, hiszen akciófilmnek remek, Holmesnak gyenge.

7,8/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...